تعداد بازدید: ۱۴۶۹
کد خبر: ۵۳۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۴ - 2018 28 October

از زمانی که نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در گفتگو با ما خبر از قرار دادن ردیف اعتباری ویژه‌ای برای بختگان داد، سه سال می‌گذرد. وی سال گذشته نیز وعده «بختی برای بختگان» داد و بر اهمیت نجات آن تأکید کرد؛ اما هنوز بخت دومین دریاچه بزرگ ایران باز نشده است.


در ادامه، ٢١ اَمرداد امسال عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور و معاون رئیس جمهور، در نشست ستاد احیاء تالاب‌های استان فارس که در سالن همایش‌های استانداری تشکیل شد، گفت: «مسئولان استان به محوریت دانشگاه شیراز یک طرح جامع ارائه دهند تا موضوع را در هیئت دولت دنبال کنیم. همان‌گونه که چندین میلیارد دلار برای احیاء دریاچه ارومیه هزینه شد، برای احیاء بختگان نیز خواهیم پرداخت؛ به‌ شرط آن که یک طرح و برنامه جامع مصوب تا پایان مهرماه ارائه شود و بتوانیم آن را در لایحه بودجه سال ١٣٩٨ بگنجانیم.»


مهرماه هم سپری شد و پیگیری ما از طریق استانداری برای این که ببینیم طرحی از طرف استان به سازمان محیط زیست ارائه شده یا نه، به نتیجه نرسید. روابط عمومی استانداری پاسخگو نبود و حوزه معاونت عمرانی نیز پاسخ قانع‌کننده‌ای نداد. 


اما نهایتاً بعد از پیگیری‌های فراوان، خبری روی سایت استانداری درج شد که در آن، استاندار فارس در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، با بیان این که تنها جدول و برنامه مکتوب نمی‌تواند حلال مشکلات تالابها باشد، گفته است: «حفظ و احیاء تالابها در استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از این رو پس از ارائه درخواست به معاون اول رئیس جمهوری و حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در فارس، مقرر شد با متولی‌گری دانشگاه شیراز و همکاری دانشگاه صنعتی شریف به عنوان طراح احیاء دریاچه ارومیه، طرح جامع حفاظت و احیاء تالابهای استان فارس نیز تهیه و اجرا شود.»


وی اما در این جلسه اشاره نکرده است که طرح مذکور آماده و به رئیس سازمان محیط زیست کشور ارائه شده یا نه. اسماعیل تبادار همچنین نقش و تأثیر نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی را در زمینه احیاء تالابهای استان بسیار مهم دانسته و گفته است: «به رغم این که اعتباراتی برای تدوین طرح جامع احیاء تالابها در نظر گرفته شده، اما باید تلاش کنیم یک کد اعتباری ویژه برای تالابهای استان اختصاص داده شود.»


ه نظر می‌رسد نماینده عالی دولت در استان فارس با چنین اظهاراتی سعی دارد هم توجه خود به مسائل زیست‌محیطی استان را نشان دهد و هم توپ را به زمین نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی بیندازد. استانداری که گفته می‌شود به زودی ترک مسند می‌کند و شاید به همین دلیل است که پیگیری امور را کمرنگ کرده است.


با توجه به اظهارات استاندار فارس، به نظر می‌رسد هنوز عملاً کاری برای دریاچه بختگان انجام نگرفته و طرحی ارائه نشده است. در چنین شرایطی قطعاً دولتمردان و سازمان محیط زیست کشور اگر هم بخواهند، نمی‌توانند بخت بختگان را بگشایند؛ چرا که برای دریاچه ارومیه هم پس از تهیه و تدوین طرح  بود که کارگروه ملی تشکیل شد.


اما در این شرایط که سایه بی‌انگیزگی مسئولان استان روی سر شهرستان نی‌ریز سنگینی کرده و ضرر آن متوجه مردم می‌شود، شاید نقش نماینده مجلس سنگین‌تر از قبل احساس شود. 
کسی  که معاون رئیس‌جمهور در حضور او قول مشروط نجات بختگان را داده و می‌تواند برای پیگیری اجرای شروط رئیس سازمان محیط زیست و گنجاندن بودجه نجات بختگان در لایحه بودجه سال آینده، به استانداری و وزارت کشور تذکر دهد و به آنها فشار آورد.


البته اصغر مسعودی در گفتگو با ما از پیگیری‌هایش برای نجات بختگان گفت؛ از جمله راه‌اندازی همین جلسه‌ای که کلانتری در آن وعده تخصیص میلیاردها دلار بودجه به بختگان را داد و تلاشهایش برای تشکیل کارگروه ملی نجات بختگان و اختصاص بودجه به آن و همچنین سؤال خردادماه وی از وزیر نیرو در مورد اقداماتی که تا کنون در این زمینه صورت گرفته است.


اما همه اینها هنوز گره کور بخت بختگان را باز نکرده؛ تالابی که زندگی مردم چندین شهرستان اطراف خود را تحت تأثیر قرار داده و علی‌رغم داد مردم و آه مرغان مهاجر، هنوز نتوانسته توجه لازم مسئولان را به خود جلب کند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها