تعداد بازدید: ۱۴۱۴
کد خبر: ۵۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۲ - 2018 14 October
سرمقاله
غلام‌رضا شعبان‌پور مدیرمسئول

در شماره قبلی مطلبی با عنوان «شوک دلار و شوک ٥٩٨» تقدیم خوانندگان عزیز شد. رویکرد آن مقاله مردم بود. در این شماره به وظایف حکومت خصوصاً دولت در زمینه نوسانات اقتصادی موجود می‌پردازیم.


دولتها معمولاً در اقتصاد دخالت دارند اما میزان دخالت متفاوت است. درکشورهای توسعه‌یافته دولت کارفرمای اقتصادی نیست و فقط به تدوین سیاست‌های کلان می‌پردازد؛ اما در کشورهای در حال توسعه مثل ایران نقش دولت در اقتصاد زیاد است.  


با توجه  به این نکته همگان انتظار دارند حکومت به ویژه دولت به عنوان قوه مجریه برای وضع نامطلوب موجود برنامه‌ای کارساز و سریع ارائه دهد، چه اینکه اصل ماجرا  هر چه باشد، بازخورد نهایی این است که افکار عمومی: 
١- وضع موجود را برنمی‌تابد و نگران است.


٢- معتقد است دولت باید هرچه سریعتر اقدامی بایسته و سریع انجام دهد. 


اینکه اقتصاد بلاتکلیف باشد به هیچ روی پذیرفته نیست. رکود موجود که متأسفانه  با تورم شتابان همراه شده، هم برای صاحبان سرمایه کلان و هم‌صاحبان سرمایه خرد،‌ نوعی بلاتکلیفی ایجاد کرده،توان تولیدکننده به شدت در حال کاهش است ومتأسفانه مراکز تولیدی شهرستان نی‌ریز رو به سوی تعطیلی می‌روند، یعنی روندی که چندسال قبل شروع شده بود، شتاب نزولی زیادی گرفته است. صاحبان پس‌انداز نیز نمی‌دانند چه کار کنند. 


 بهر روی حکومت باید بداند اقتصاد، نه سیاست است نه فرهنگ.  اقتصاد نه جناح سیاسی می‌شناسدو نه جناح فرهنگی. اقتصاد به صورت روزمره و کاملاً ملموس با زندگی فردی و اجتماعی مردم گره خورده است.اگرکالایی کم شود یا گران شود مردم اگر ظرف یک روز آن را حس نکنند ظرف چند روز بطور ملموس گرانی و کمبود را حس می‌کنند و بالعکس هرگونه گشایشی ایجاد شود مثلاً تولید زیاد شود،‌ قیمت‌ها کاهش یابد یا کیفیت بالا رود، اثر آن را هم مردم به سرعت حس می‌کنند. 


به هر روی اگر تیم اقتصادی دولت همه راهکارها را به کار برده و نتیجه نگرفته، سریعاً باید به سمت اقتصاد بسته و سهمیه‌بندی پیش رود؛ درست مانند زمانی که کشورها درگیر جنگ نظامی می‌شوند؛ چیزی که ایران ٨ سال آن را تجربه کرده است. امروز و فردا کردن، تعویض وجابه‌جایی وزرا و مدیران مشکلی را حل نمی‌کند، ‌هرچند اقتصاد بسته، مسائل خاص خود را دارد،  اما به هر روی زیان اقتصادی و اجتماعی و حتی سیاسی آن به مراتب از بلاتکلیفی موجود بهتر است و ابتکار عمل را از سودجویان و معاندان می‌گیرد. إنشاءا... که مردم شاهد اقدام سریع و اثربخش باشند. 
شاد وسالم وموفق باشید

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها