تعداد بازدید: ۱۸۶۱
کد خبر: ۵۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴ - 2018 12 September
خشکسالی، صادرات دام، گران شدن علوفه‌های دامی، همه و همه دست به دست هم داده تا شاهد افزایش زیاد قیمت گوشت قرمز مانند بسیاری از کالاهای دیگر باشیم، به طوری که قدرت خرید مردم برای خرید این کالای پرمصرف به حداقل رسیده است.

فاطمه زردشتی نی‌ریزی، نی‌ریزان فارس: خشکسالی، صادرات دام، گران شدن علوفه‌های دامی، همه و همه دست به دست هم داده تا شاهد افزایش زیاد قیمت گوشت قرمز مانند بسیاری از کالاهای دیگر باشیم، به طوری که قدرت خرید مردم برای خرید این کالای پرمصرف به حداقل رسیده است.

قیمت گوشت، به کیفیت هم بستگی دارد
محمدجواد زحل یکی از قصابان نی‌ریز در حال حاضر قیمت گوشت گوسفند، شتر و گوساله را به ترتیب ٥٠، ٤٨ و ٤٦ هزار تومان عنوان می‌کند و می‌گوید: در ابتدای سال، قیمت گوشت گوسفند ٤٢ و گاو یا همان گوساله ٣٨ هزار تومان بود. البته قیمت گوشت، به کیفیت آن هم بستگی دارد. به عنوان مثال گوشتی هست که کیلویی ٦٠ هزار تومان به فروش می‌رسد اما گوشتی که در نی‌ریز مصرف می‌شود، بیشتر از نوع مخلوط است.


او ادامه می‌دهد: گران ‌شدن دلار ربطی به افزایش بعضی کالاها نظیر گوشت قرمز و خوراک دام ندارد و این بهانه‌ای شده برای کسانی که می‌خواهند قیمت کالاهایشان را سرسام آور گران کنند.

تورم، کمبود دام، خشکسالی و گران شدن آذوقه
علیرضا نیکویی از دیگر قصابان شهر، ضمن اشاره به قیمت‌های گوشت، دلیل افزایش قیمت را تورم، کمبود دام، خشکسالی و گران شدن آذوقه دام می‌داند.
وی می‌گوید: در حال حاضر آذوقه دام خیلی گران شده. ضمن اینکه خیلی از گوسفندها به کشورهایی مانند امارات، قطر و ترکیه صادر می‌شوند و کسی هم نیست که جلوی آنها را بگیرد.

کاهش یک سومی خرید گوشت
علی حسام‌پور دیگر قصاب نی‌ریزی خرید مردم نسبت به دو ماه پیش را چیزی حدود یک سوم عنوان می‌‌کند و می‌گوید: کمبود علوفه، صادرات و دست خالی مردم باعث شده تا قیمت گوشت زیاد و فروش آن بسیار کم شود. در قصابی‌های نی‌ریز گوشت تقریباً یک قیمت واحد دارد اما در شهرهای دیگر مانند شیراز، گوشت‌ها متنوع‌تر و در نمونه‌ها و قیمت‌های مختلف مانند راسته، دست، گردن و... عرضه می‌شوند.

گوشت به کیلویی ١٠٠ هزار تومان می‌رسد
حجت مهدی‌زاده رئیس اتحادیه قصابان اما با یک حساب سرانگشتی می‌گوید: اگر وضع به همین ترتیب پیش رود، تا اواخر زمستان، قیمت هر کیلو گوشت به ١٠٠ هزار تومان می‌رسد.
او ادامه می‌دهد: قیمت گوشت قرمز در نی‌ریز نامشخص است و هر دو سه روز یک بار در حال تغییر است. البته ما یک سنت صد ساله را برانداختیم و به قصابانی که روی گوشت خالص چند گرم چربی می‌گذاشتند، تذکر دادیم تا دیگر این کار را نکنند. درحال حاضر نیز گوشت قرمز در نی‌ریز نسبت به بقیه شهرها ارزان‌تر است. 


مهدی‌زاده در مورد قیمت تعیین ‌شده گوشت در تهران می‌گوید: اعدادی که در تهران برای قیمت گوشت‌ تعیین می‌شود، تنها عدد و رقم و برای بستن دهان مردم است. الان قصابان ما با همین گوشت کیلویی ٥٠ هزار تومان هم دارند ضرر می‌دهند. ٥٠ هزار تومان می‌خرند و همان ٥٠ هزار تومان می‌فروشند. گوساله زنده کیلویی ١٣٥٠٠ تومان بود که در کمتر از ١٨-١٧ روز قیمت آن به کیلویی ٢٠ هزار تومان رسید. 


وی دلایل اصلی گرانی گوشت را صادرات، خشکسالی و گران شدن کاه و یونجه می‌داند و می‌گوید: کاه پارسال کیلویی ١٨٠ تومان بود و امسال ١٠٠٠ تومان شده است. هر کیلو یونجه سال گذشته ٨٧٠ تومان بود و امسال قیمت آن به مرز ٢ هزار تومان رسیده است. 


از آن طرف، دیگر دامی در نی‌ریز نمانده. اکثر دامداران به دلیل گران شدن یونجه، کاه و خشکسالی، گاو و گوسفندهایشان را فروخته‌اند و به شهرها آمده‌اند و در حال‌حاضر ما نمی‌توانیم حتی ٤٠-٥٠ روز یک بار یک گوساله ذبح کنیم، یعنی نیست که بخواهیم ذبح کنیم. جدا از این مسائل، عامل اصلی گرانی گوشت، صادرات است. در حال حاضر گوساله زنده را به ترکیه و عراق، کهره و بره را به امارات و دبی و بز و میش را به تهران و قم می‌فرستند که اگر دولت جلوی این صادرات را نگیرد، یقین داشته باشید قیمت گوشت تا اواخر زمستان به کیلویی ١٠٠ هزار تومان هم می‌رسد.


مهدی‌زاده ادامه می‌دهد: از دیگر علل گرانی گوشت و کمبود آن، قطع ‌شدن گوشت برزیلی است. قبلاً گوشت برزیلی را با قیمت هر کیلو ٢٣ هزار تومان وارد می‌کردند و رستوران‌ها، تالارها و بیرون‌برها همه از این گوشت استفاده می‌کردند، اما الان با رسیدن قیمت آن به کیلویی ٤٠ هزار تومان و قطع‌شدن آن، همه به سمت گوشت گوسفند و گاو هجوم آورده‌اند. 


او در مورد قطع ‌شدن گوشت برزیلی می‌گوید: خوب گوشت برزیلی دیگر مثل سابق وارد نمی‌شود. جدا از این، شنیده می‌شود دستهای پشت‌پرده‌ای هم وجود دارد که باعث شده این گوشت احتکار شود و به بازار نیاید. به خاطر همین گرانی هم هست که در حال حاضر، اکثر مردم که توان خرید گوشت را ندارند، به سمت آلایشات دامی مانند کله، پوست، جگر، سفیده، دل، قلوه، روده، شکمبه و... آمده‌اند. 


او می‌‌گوید: با توجه به همه این موارد این عادی است که گوشت به کیلویی ٥٠ هزار تومان برسد. الان بابت ذبح هر گاو در کشتارگاه، درصدی پول به حساب شهرداری، دارایی و مقدار کمی به منابع‌طبیعی و دامپزشکی واریز می‌شود، جدا از اینکه سلاخ هم بابت ذبح هر گاو، ١٠٠ هزار تومان دستمزد می‌گیرد.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها