تعداد بازدید: ۳۴۳۶
کد خبر: ۵۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶ - 2018 02 September
نی‌ریز از دیروز تا امروز
محبوبه حامی*

یکی از رسالت‌هایی که هفته‌نامه نی‌ریزان فارس می‌تواند در آن پیشگام باشد، بیان مسائل و دغدغه‌های اکنون مردم جامعه است که در جایگاه و یا رأس قدرت نیستند. ثبت مسائل و دغدغه‌های اکنون جامعه کمک بزرگی به مورخان آینده می‌کند تا اطلاعات و منابع لازم در جهت شناخت تاریخ محلی و جغرافیای تاریخی شهرستان نی‌ریز را به دست آورند.


همچنین فرزندان و آیندگان با دسترسی به آرشیو هفته‌نامه و مطالعه این ستون می‌توانند با تاریخ اجتماعی این شهرستان آشنا شوند. 


در این ستون بنا داریم به این مهم در حوزه‌های مختلف تاریخی و اجتماعی بپردازیم و سؤالاتی دغدغه‌مند را با مردم عزیزمان در میان بگذاریم.


برای این کار از تاریخ کهن این دیار آغاز می‌کنیم و به تدریج به دوران معاصر می‌رسیم.
*****
هاید ماری کخ ایرانشناس آلمانی در کتاب از زبان داریوش درباره نی‌ریز چنین  می‌گوید: «در لوح‌های دیوانی گلی به دست آمده از تخت جمشید نام حدود ٤٠٠ آبادی ثبت شده است. پس از شیراز، نریه ایتشیه است که با نی‌ریز امروزی تطبیق داده شده است.


در دوره داریوش هخامنشی برای خزانه نریه ایتشیه، چهار نفر نگهبان تقاضا شده و به مسئول کشت غله در نریه‌ایتشیه دستور داده شده تا برای این مردان جیره‌ای را در نظر بگیرد.بنابراین قدمت نی‌ریز به عصر باستان باز می‌گردد.


مسجد جامع نی‌ریز به عنوان میراث اسلامی، حکایت از اهمیت نی‌ریز در قرن چهارم هجری دارد. 


میرزا احمد نی‌ریزی میراث ارزشمندی است که در زمان شاه سلطان حسین آخرین شاه صفوی می‌زیست و در دربار اصفهان رفت و آمدهایی داشت.


همچنین قلعه اس.پی.آر که مخفف پلیس ویژه جنوب (South Persia Rifles) است توسط بریتانیا در اواخر جنگ جهانی اول در مناطق جنوبی ایران از جمله نی‌ریز تشکیل شده است. به علاوه اینکه نی‌ریز محل پرورش بزرگان، دانشمندان، شاعران و خطاطان زیادی در طول دوران تاریخی بوده است. 


همه اینها را گفتیم تا به اهمیت میراث غنی نی‌ریز پی ببریم. 


هویدا است که باید یکی از منابع درآمد این شهرستان از طریق جذب توریست و گردشگری تاریخی باشد در حالی که تاکنون اقدام مؤثری در این خصوص صورت نگرفته است.
آیا با ارتقاء نمایندگی میراث فرهنگی نی‌ریز به اداره می‌توانیم در جهت جذب گردشگر پیشرفتی داشته باشیم یا اینکه نیاز به برنامه‌ریزی‌های دیگری دارد؟
به امید اینکه همه ما در پیشبرد این هدف ایده‌های خود را بیان کرده و در جهت  عملی کردن آن تلاش کنیم.

*- کارشناس ارشد تاریخ از دانشگاه الزهرا

منابع:
١. هاید ماری کخ، از زبان داریوش، پرویز رجبی، تهران، نشر کارنگ، ١٣٨٠.
٢. الواح گلی تخت جمشید یا اسناد اداری و مالی کاخ‌های شاهنشاهان هخامنشی (کامرون)، لوحه شماره ٥٢ مربوط به نی ریز 
٣. محمدحسن خان اعتمادالسلطنه، مرآه البلدان، ج١، عبدالحسین نوایی و میرهاشم محدث، تهران، دانشگاه تهران، ١٣٦٨.
٤.David  Fromkin, A Peace to End All Peace; The Fall of the Ottoman Empire and the Creation of the Modern Middle East (Henry Holt and Company, New York, ١٩٨٩.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها