تعداد بازدید: ۲۵۱۴
کد خبر: ۴۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵ - 2018 13 June
بررسی فنی مراکش، اولین حریف ایران در جام جهانی

مجید پاکیزه‌دامن: دیدار اول تیم ملی فوتبال ایران در مرحله گروهی جام جهانی ٢٠١٨ روسیه، جمعه ٢٥ خرداد مقابل تیم ملی مراکش است.


حریفی به ظاهر آسان در گروه B جام جهانی موسوم به گروه مرگ که از وجود ٢١ بازیکن شاغل در لیگهای مختلف اروپایی سود می‌برد.


مراکش تاکنون دو بار در سالهای ١٩٨٧ و ٢٠١٨ قهرمان آفریقا شده که به دنبال آن، یک نایب قهرمانی در سال ٢٠٠٤ و یک عنوان سومی ١٩٨٠ را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.


این تیم سابقه یک دوره قهرمانی جام ملتهای عرب در سال ٢٠١٢ را نیز دارد.


تیم ملی فوتبال مراکش تاکنون چهار بار حضور در جام جهانی ١٩٧٠ و ١٩٨٦ مکزیک، ١٩٩٤ آمریکا و ١٩٩٨ فرانسه را تجربه کرده است که جام جهانی ٢٠١٨ روسیه پنجمین حضور جهانی آنها محسوب می‌شود.


تیم ملی مراکش در رده‌بندی فیفا رتبه ٤٢ را در اختیار دارد. برترین جایگاه این تیم رده ٣٩ جهان بود که در ١٠ آوریل ١٩٩٨ توسط فیفا اعلام شد.


همچنین رتبه ٩٥ جدول رده‌بندی فیفا بدترین جایگاهی است که تیم ملی مراکش در سپتامبر ٢٠١٠ آن را تجربه کرده است.


اولین بازی تیمی ملی مراکش در لبنان مقابل عراق در ١٩ اکتبر ١٩٥٧ صورت گرفت که به تساوی ٣ بر ٣ انجامید.


بهترین نتیجه‌ای که این تیم تاکنون کسب کرده، پیروزی ١٣ بر ١ مقابل عربستان سعودی در کشور خود در سال ١٩٦١ بود و بدترین شکست تاریخ فوتبال این کشور، نتیجه ٦ بر صفر مقابل مجارستان در ١١ اکتبر ١٩٦٤ و در کشور ژاپن رقم خورد که به نظر می‌رسد ماه اکتبر برای این تیم چندان خوشایند نیست. 


تیم ملی مراکش از چهار ستاره دو رگه که امکان بازی برای تیم ملی هلند را داشتند، سود می‌برد.


نشریه Voetbal International در چند روز اخیر، در مقاله ای به معرفی این چهار بازیکن پرداخته که عبارتند از: «کریم الاحمدی»، «حکیم زی‌یِخ» و «برادران سفیان» و «نورالدین آمرابات».


حکیم زی‌یِخ ٢٥ ساله که در تیم آژاکس بازی می‌کند، یکی از اصلی‌ترین عناصر این تیم است و به توانایی در زدن ضربات کاشته شهرت دارد و نقش پررنگی در صعود تیمش به جام جهانی ٢٠١٨ ایفا کرد.


نورالدین آمرابات، وینگر تیم لگانس اسپانیا، متولد ٣١ مارس سال ١٩٨٧ میلادی در کشور هلند است. او همچنین در تیمهای مالاگا و واتفورد نیز بازی کرده است.


سفیان، برادر نورالدین در سال ٢٠١٠ در تیم زیر پانزده ساله‌های هلند بازی کرده بود؛ اما در جام جهانی زیر هفده ساله‌های سال ٢٠١٣، با پیراهن مراکش حضور یافت.


چهارمین بازیکن این جمع هم کریم الاحمدی است. این بازیکن ٣٣ ساله که در تیم فاینورد هلند توپ می‌زند.


اما به جز این چهار بازیکن، بازیکنان شاخص دیگری نیز در تیم ملی مراکش مقابل شاگردان کی‌روش به میدان خواهند رفت که از جمله آنها می‌توان به اشرف حکیمی ١٩ ساله مدافع راست تیم رئال مادرید، نبیل ضرار مدافع ٣٢ ساله فنرباغچه ترکیه و فیصل فجر هافبک ٢٩ ساله باشگاه ختافه اسپانیا اشاره کرد.


تیم ملی مراکش در راه رسیدن به جام جهانی روسیه از تعداد ٦ بازی که انجام داد، صاحب ١٢ امتیاز شد و توانست ساحل عاج، مالی و گابن را پشت سر بگذارد.


اوج شگفتی این تیم، در جام جهانی ١٩٨٦ مکزیک بود که دو تساوی بدون گل مقابل لهستان و انگلیس و پیروزی ٣ بر ١ مقابل پرتغال کافی بود تا مراکش خود را به عنوان نخستین تیم آفریقایی صعود کننده به مرحله حذفی جام جهانی آن زمان معرفی کند.


لقب تیم ملی مراکش «شیرهای اطلس» است؛ چرا که فدراسیون فوتبال این کشور به صورت سلطنتی اداره می‌شود.


بیشترین تعداد بازی ملی بازیکنان این کشور در اختیار نورالدین نیبت است که ١١٥ بازی ملی در کارنامه دارد.


همچنین احمد فرسن با ٤٢ گل، بیشترین تعداد گل ملی را در تاریخ فوتبال ملی مراکش به ثمر رسانده است. 

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها