تعداد بازدید: ۱۷۱۷
کد خبر: ۴۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۱ - 2018 07 May
گزارش نی‌ریزان فارس از حال و هوای صنعت مرغداری
افزایش ناگهانی قیمت نهاده‌های دامی، داد مرغداران را در آورده و احتمال کمبود مرغ و بالارفتن قیمت آن در ماه رمضان را افزایش داده است.
سجاد صمیمی‌پور / عابد نعمتی: مرغداران می‌گویند قیمت نهاده‌های دامی از جمله ذرت و سویا نزدیک به دو برابر شده و قیمت جوجه نیز که در سال گذشته ١٥٠٠ تومان بود، در مقطعی به بیش از ٣٠٠٠ تومان رسید.

... رسول فنونی یکی از مرغدارانی است که به جز این موضوع، از تفاوت قیمت خرید مرغ از مرغداری‌ها و فروش آن در بازار بشدت گلایه دارد.


ظاهراً کشتارگاه‌ها هر کیلو مرغ را با قیمت زیر ٥ هزار تومان (یعنی کمتر از آن چیزی که پای مرغدار در آمده) می‌خرند و با قیمت بالای ٨ هزار تومان در بازار عرضه می‌کنند.


فنونی که در این دوره نتوانسته به اصطلاح جوجه بریزد، از کمبود سرمایه در گردش و نقدی شدن خرید نهاده‌های دامی مرغداران خبر می‌دهد.


محمدکریم شفقی نیز یکی دیگر از مرغدارانی است که می‌گوید: «نهاده‌هایی را که از یک سال پیش در انبارها بوده و با ارز دولتی خریده‌اند، با نرخ جدید دلار می‌فروشند و همان هم گیر نمی‌آید.»


این در شرایطی است که به گفته مرغداران، قیمت خرید کشتارگاه‌ها افزایشی نداشته است. کشتارگاه‌هایی که به بیان برخی از آنها سود اصلی را می‌برند، مافیای قیمت مرغ شده‌اند و سر زور دستشان است.


شفقی معتقد است با حساب این هزینه‌ها، قیمت هر کیلو مرغ خریداری شده از آنها باید نزدیک به ٧٥٠٠ تومان شود تا مرغدار بتواند ادامه دهد.


عباس ایرانی که در قطرویه مرغداری دارد، بر این باور است که با وجود این هزینه‌ها مجبور است در دوره جدید هم جوجه بریزد؛ چرا که کارگر حقوق‌بگیر دارد و با دومیلیارد تومان وام، ماهانه باید اقساط سنگینی بپردازد.


او می‌گوید: «ما شده‌ایم برده و قدرت تصمیم‌گیری نداریم. باید نظارت و حمایت دولتی باشد.»


مجید مشرفی نیز در دهمورد و حیدرآباد مرغداری دارد. او می‌گوید خرج یک دوره واحد ٢٠ هزارتایی از ٢٠٠ میلیون به ٣٠٠ میلیون تومان رسیده و به عبارتی، اگر هزینه تولید هر قطعه مرغ قبلاً بین ١٠ تا ١١ هزار تومان بود، حالا به ١٤ تا ١٥ هزار تومان رسیده است.


مشرفی می‌گوید: «ذرت و سویایی که قبل از عید سفارش داده‌ایم هنوز بار نشده؛ در صورتی که انبارها پر است و تاجران گذاشته‌اند که گران شود.»


در همین راستا نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور در گفتگو با خبرگزاری فارس، با انتقاد شدید از عدم ورود بخش‌های نظارتی در افزایش شدید قیمت نهاده‌ها گفت: «در سایه خواب سیستم نظارتی بیش از ١٢٠٠ میلیارد تومان در توزیع ذرت و سویا سودجویی شده است.»


چندی قبل و در روزهای ابتدایی سال ١٣٩٧، برخی از مرغداران در فضای مجازی از هم صنفان خود خواستند با دعوت از نمایندگان مجلس شورای اسلامی شهر خود، از آنها بخواهند در صحن علنی مجلس فکری به حال مشکلات مرغداران کنند.


دوشنبه هفته گذشته (١٠ اردیبهشت) نیز تعدادی از تولیدکنندگان مرغ استان با تجمع در مقابل استانداری اعلام کردند تولیدکنندگان مرغ چاره‌ای جز تعطیلی مرغداری‌ها نخواهند داشت. آنها در اعتراض به این وضعیت نیسانی پر از مرغ زنده را جلو استانداری خالی کردند.


گفتنی است دکتر مسعودی نماینده مردم نی ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن حضور در این تجمع، به صحبتهای آنها گوش داد.


به گفته حسام‌الدین دشتی‌زاده، از کلینیسین‌های شهرستان نی‌ریز و یکی از مرغداران استان، این اختلاف قیمتها برای تولید‌کنندگان نی‌ریزی ملموس‌تر است؛ چرا که به دلیل نبود یک کشتارگاه در نی‌ریز و فاصله بیشتر آن تا کشتارگاه‌های استان، مرغدار مجبور است مرغ خود را زیر قیمت بازار به کشتارگاه‌ها بفروشد و در نتیجه همواره قیمت مرغ در شهرستان نی‌ریز بالاتر بوده است.


وی می‌گوید: «مسئولان همواره برای جلب رضایت عموم مردم و جلوگیری از اعتراضها، قیمت مرغ را کاهش می‌دهند؛ اما هزاران تولید‌کننده را فدا می‌کنند.»


به گفته یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، مشکل عمده، دلالها و واسطه‌ها هستند. دلالهایی که بعضی‌هایشان هم نی‌ریزی‌اند و با ماشینهای پخشی که دارند، خودشان برای مرغ‌فروشی‌های نی‌ریز فاکتور و تعیین قیمت می‌کنند.


خرمدل مسئول امور دام جهاد کشاورزی می‌گوید جهاد روی قیمتها هیچ نظارتی ندارد و وظیفه آن تولید و عرضه است.  او مسئولیت نظارت بر قیمتها را بر عهده اداره صنعت معدن و تجارت می‌داند. 


این در حالی است که رضا ره‌فرسا رئیس اداره صنعت معدن و تجارت، معتقد است طبق قانون همه این مسائل به جهاد کشاورزی واگذار شده و تنها نظارت بر قیمت خرده‌فروشی‌ها را اداره صنعت و معدن بر عهده دارد.


او می‌گوید: «من این پیش‌بینی را ماه گذشته کردم و در جلسه تنظیم بازار نیز گفتم که در ماه رمضان به مشکل بر می‌خوریم.»


حال به نظر می‌رسد اگر دولت تدبیری نیندیشد، افزایش قیمت و کمبود مرغ را در ماه رمضان در پیش رو داشته باشیم. افزایش قیمتی که بخشی از آن مربوط به گران شدن نهاده‌های دامی است و بخشی مربوط به کاهش تولید و مرغداری‌هایی که از همین حالا خالی مانده‌اند.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها