تعداد بازدید: ۲۶۳۱
کد خبر: ۴۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۶ - 2018 07 May
الیور استون کارگردان هالیوودی کیست؟
جشنواره جهانی فیلم فجر چندی پیش در تهران به کار خود پایان داد اما آنچه که از متن آن پر رنگ‌تر بود حضور الیور استون کارگردان مطرح آمریکایی در این فستیوال بین‌المللی بود؛ اما به راستی او کیست؟

ویلیام الیور استون (زاده ۱۵ سپتامبر ۱۹۴۶) کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده آمریکایی است. او به واسطه کارگردانی سری فیلم‌هایی که در مورد جنگ ویتنام ساخته شده بود، به شهرت رسید و تاکنون دو بار موفق به دریافت جایزه اسکار شده است. وی سازندهٔ فیلم «اسکندر» در مورد زندگی اسکندر مقدونی نیز می‌باشد. 
الیور پدر «شان علی استون» بازیگر هالیوود است.


پسرش پس از پذیرش دین اسلام و مذهب شیعه در بهمن ۱۳۹۰ در کشور ایران، نامش در بسیاری از خبرگزاری‌های دنیا مطرح شد.

 


حاشیه‌های الیون استون و مصاحبه‌های ایرانی‌اش
- این سفر با مهمان‌نوازی و واکنش گرم و دوستانه مردم و شما همراه بود. من با لبخندهای زیادی مواجه می‌شوم و این مشوقی برای من بود که اهمیت فیلم را یادآور شد.


- در طول سالیان کار خودم ۱۰ - ۱۲ فیلم ایرانی دیده‌ام و همیشه فیلم‌های ایرانی را تحسین کرده ام. 

 


- چند سال قبل قصه‌ای جعلی درباره قصد من از فیلمسازی درباره‌ محمود احمدی‌نژاد (رئیس جمهور سابق) مطرح شد که آن را تکذیب می‌کنم.


- وقتی از فیلم‌سازی خسته می‌شوم سراغ مستند می‌روم چون با آدم‌های ملموس و رهبران واقعی درگیر می‌شوم. با چاوز، کاسترو ، عرفات، نتانیاهو، پوتین، و... در این موضوع صحبت کرده‌ام. اما در حال حاضر برنامه ویژه‌ای برای فیلم‌سازی یا مصاحبه از شخصیت سیاسی یا غیرسیاسی ایرانی ندارم .


- جعفر پناهی را خیلی نمی‌شناسم. من تا جای ممکن، طرفدار آزادی بیان هستم ولی چون مسائل سیاسی را نمی‌دانم اعلام نظری ندارم که میزبانان من هم آزرده خاطر نشوند.


- استون درباره اظهارنظر اخیرش در مسترکلاسی که داشت و گفته بود «فیلم‌های ایرانی و هندی را خسته کننده می‌داند و برایش تعجب‌آور است که چطور این فیلم‌ها در جشنواره‌ها جایزه می‌گیرند،» گفت: من یادم نمی‌آید به طور خاص فیلم‌های ایرانی و هندی را گفته باشم و از امیر اسفندیاری هم خواستم، موضوع را روشن کند. من از دانشجویان خواستم در فیلم‌هایشان کشمکش ایجاد کنند و این یک توصیه بود. 


- استون درباره فیلم ضد ایرانی «اسکندر» که ساخته  گفت: نسخه‌ای که من همه جا تبلیغ می‌کنم آن است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد ولی در نسخه اولیه با برادران وارنر برای فیلم به مشکل خوردم و اشتباه کردم که با آنها همکاری کردم.  اما نکته‌ای در ایران به سوءتفاهم تبدیل شده و آن اینکه داریوش به دلیل مشکل جسمی، جنگ را ترک می‌کند و بعد «اسکندر» پیروز می‌شود اما او به جسد امپراتوری پارس احترام می‌گذارد. اسکندر معتقد بوده یک امپراتوری چند ملیتی تشکیل دهد مثل سازمان ملل متحد امروز، هر چند در پروسه جنگ‌اش ‌ با داریوش هم برخی ایرانیان سبب شکست امپراتوری پارس شده بودند.

 


- استون با اشاره به اینکه زمان اکران فیلم «اسکندر» خیلی بد بود و درست زمانی بود که جرج بوش تصمیم گرفت به عراق حمله کند، گفت: تنها انتقادی که درباره حضور من در ایران مطرح شد از سوی برخی رسانه‌های افراطی اسرائیلی بود که همان‌ها هم ماجرای نادرست مصاحبه و ساخت فیلم از احمدی‌نژاد را پخش کردند.


- همسر اول من خانم زیبای لبنانی بود و از سال‌ها قبل با مردم لبنان و طبیعت زیبای آن آشنا بودم. 


- استون در پاسخ به اینکه آیا سینمای ایران برای غربی‌ها قابل درک است، گفت: مردم آمریکا هنوز به فیلم دیدن با زیرنویس عادت نکرده‌اند و به همین دلیل فیلم‌های فرانسوی به آمریکا نفوذ نکرده است و چطور می‌توان این انتظار را از سینمای چین یا ایران داشت؟ 


- در اسطوره‌های بابل یک شخصیت شیطانی وجود دارد که به نظرم ترامپ شبیه اوست. 


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها