تعداد بازدید: ۱۹۴۶
کد خبر: ۴۱۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۵ - 2018 11 February
گفتگوی اختصاصی با ایفاگر نقش حسنعلی منصور در معمای شاه
بهمن دان (زاده ۲۷ اردیبهشت ۱۳۳۷ - تهران) بازیگری است که فعالیت هنری خود را با تئاتر در گروه آناهیتا و فعالیت سینمایی‌اش را در سال ۱۳۷۱ بصورت حرفه‌ای با بازی در فیلم هدف آغاز کرد.

عابد نعمتی: او یک پسر و یک دختر دارد. دخترش «شاه‌پری» وکالت می‌خواند و پسرش «رضا»، فارغ‌التحصیل رشته بازرگانی است که هیچ علاقه‌ای به بازیگری ندارد. همسرش نیز خانه‌دار است. 


دان، چندی پیش در غرفه نی‌ریزان فارس در نمایشگاه مطبوعات تهران حضور یافت و در مصاحبه‌ای اختصاصی با ما، از دو کار سینمایی دفاع مقدس خود مربوط به نیروی هوایی و دریایی گفت که بزودی فیلمبرداری آن کلید می‌خورد.


وی غلبه برخی موضوعات فیلمها از جمله طنز را قابل قبول ندانست و گفت: «مردم ایران خنده را دوست دارند. من هم می‌گویم خنده خیلی خوب است؛ ولی به نظر من هر چیزی اندازه و جایی دارد و این قشنگ نیست که همه فیلمها به طرف طنز یا حتی موضوعات پلیسی و اکشن برود.»


بهمن دان کنار گذاشتن بازیگران قدیمی و توجه تهیه‌کنندگان به بازیگران جوان را حق تهیه‌کنندگانی می‌داند که دوست دارند سرمایه‌اشان برگردد.


در عین حال می‌گوید: «البته این دلیل نمی‌شود که بگوییم از بازیگران قدیمی هیچ جا استفاده نمی‌شود؛ آن هم یک کاربری دیگر دارد و در جای خود از آنها هم استفاده می‌شود.»
به عقیده این بازیگر، هنر شغل نیست، درآمد هنرمندان باید از راه‌های دیگری باشد و هنر را برای دلشان انجام دهند.


همان‌طور که خودش فعالیتش را به حوزه بازیگری و هنرهای رزمی معطوف نکرده و در بسیاری از زمینه‌های دیگر هم دستی بر آتش دارد. به طوری که مدتی به عنوان تکنسین رادیولوژی در بیمارستان مهر تهران کار می‌کرد و در حال حاضر در کنار بازیگری به کار کشاورزی هم مشغول است.


او خطاب به جوان‌های شهرستانی که دوست دارند وارد این عرصه شوند، می‌گوید: «به نظر من، بودن در شهرستانها یک مزیت است؛ این که دغدغه‌های تهران را ندارند و بهتر می‌توانند فکر کنند. چرا که وقتی شما یک آرامش خاطر و تفکر رهاشده داشته باشی، بهتر می‌توانی فکر کنی. »

مگر اصغر فرهادی کیست؟
وقتی از بهمن دان می‌پرسم به نظر شما فیلمهای دیگر ما هم می‌توانند مثل فیلم فرهادی در اسکار صاحب عنوان شوند،  محکم و قاطعانه پاسخ می‌دهد: «چرا نمی‌توانند؟ مگر اصغر فرهادی کیست؟ اصغر فرهادی هم یکی از بچه‌های سینمای ایران و یکی از کسانی است که تلاش کرد و به اینجا رسید. من با فرهادی کار کرده‌ام. این آدم تلاشگر بود و از روز اول از پیگیری هدفش باز ننشست. او به اسکار رسید و همیشه هم به اسکار فکر می‌کرد. هر کسی به هدفش بیندیشد، مسلماً به آن خواهد رسید. اصغر فرهادی الگوی تمام سازندگان ایرانی است که بتوانند او را نگاه کنند و به اسکار برسند. ما باید سالانه سهمی از اسکار داشته باشیم و اگر نداشته باشیم، یعنی سینمای ما کار نکرده است.»


او که قبلاً در شهرهای شیراز و گراش فیلم بازی کرده، مردم فارس را بسیار بزرگ و مهمان‌نواز توصیف کرد.

آثار سینمایی:
موش (۱۳۸۷) - حرکت اول (۱۳۸۶) - سنگ، کاغذ، قیچی (۱۳۸۵) - قصه دل‌ها (۱۳۸۵) - هر چی تو بخوای (تعطیلات آخر هفته) (۱۳۸۵) - شیرهای جوان (۱۳۷۸) - پرواز خاموش (۱۳۷۷) - حماسه قهرمانان (۱۳۷۶) - توفان شن (۱۳۷۵) - متهم (۱۳۷۵) - گارد ویژه (۱۳۷۴) - ویرانگر (۱۳۷۴) - هدف (۱۳۷۳)

مجموعه‌های تلویزیونی:
معمای شاه سال ۱۳۹۳ در نقش حسنعلی منصور-محاکمه (مجموعه تلویزیونی) ۱۳۷۷، - عشق سال‌های جنگ (۱۳۸۰ علی بهادر) - آفتاب و زمین (۱۳۷۹-۱۳۷۸ جواد شمقدری) - زیرزمین (۱۳۸۵ علیرضا افخمی)، زیر تیغ (۱۳۸۵)


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها