تعداد بازدید: ۲۹۰۴
کد خبر: ۴۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴ - 2018 05 February
شهر فرنگ
در این شماره بنا داریم به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سال ١٣٦٣ بپردازیم.

«سناتور» نام فیلمی به کارگردانی «مهدی صباغ‌زاده» است. این فیلم محصول کشور ایران و تولید سال ۱۳۶۲ می‌باشد.


در این فیلم فرامرز قریبیان، عنایت بخشی، بیژن امکانیان، مظفر سلطانی، پریدخت اقبال‌پور، سعید نیوندی و بهزاد رحیم‌خانی نقش‌آفرینی کردند.


سناتور یكی از فیلم‌های پرطرفدار بود كه به موضوع مواد مخدر و نقش دربار و سناتورها در توزیع آن بین جوانان می‌پرداخت. 


فیلمنامه این فیلم را فریدون جیرانی نوشته بود. 


خلاصه فیلم سناتور بر این منوال است که استوار حقگو (با بازی فرامرز قریبیان) مقدار زیادی هروئین را که در کامیونی جاسازی شده است، کشف می‌کند. علی حقیقت، راننده کامیون، از وجود هروئین‌ها اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. با اطلاعاتی که علی در اختیار استوار حقگو می‌گذارد استوار در می‌یابد که شبکه ورود و توزیع هروئین را سناتوری انتصابی مدیریت می‌کند. او ماجرا را به اداره آگاهی و شهربانی اطلاع می‌دهد، اما آنها از پیگیری ماجرا طفره می‌روند. استوار حقگو تنها راه چاره را در این می‌بیند که سناتور را با شلیک گلوله به قتل برساند و در سمیناری که برای بحث درباره زیان اعتیاد برگزار شده سناتور را از پا در می‌آورد.


علاوه بر سوء استفاده‌ها و اختلاس‌های مالی در نظام سیاسی پهلوی آن هم در دربار و در حد امرای ارتش، یکی از مسائل حیرت‌انگیز این دوران، دخالت‌های دربار شاه در امور مربوط به مواد مخدر بود. به محمود رضا یکی از برادران شاه اجازه داده شده بود در امر کشت تریاک و برداشت محصول آن فعالیت داشته باشد. همه ساله محمود رضا به بهانه اینکه محصول تریاک خوب نبود مقدار زیادی از تریاک‌های به دست آمده را برای خود نگه می‌داشت و بعداً آن را به قیمت هنگفت در بازار سیاه به فروش می‌رساند.


فیلم سناتور فساد سران و سناتورهای رده بالای آن زمان را با بازی تأثیرگذار فرامرز قریبیان به تصویر می‌کشد. او که می‌فهمد سیستم فاسد است به مانند فیلم «هفت» دیوید فینچر، دست به محاکمه شخصی می‌زند و سناتور را در یکی از سخنرانی‌های ضد مواد مخدر از پا در می‌آورد.


فرامرز قریبیان در سال ۱۳۲۰ در تهران زاده شد. او دارای تحصیلات ناتمام در رشته بازیگری مدرسه ویژوال آرت آمریکا است. وی فعالیت سینمایی را با دستیاری کارگردان و ایفای نقش کوتاهی در فیلم بیگانه بیا ساخته مسعود کیمیایی در سال ۱۳۴۷ آغاز کرد. سپس به دلیل مسافرت به خارج از کشور چند سالی از سینما دور بود.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها