تعداد بازدید: ۲۴۹۹
کد خبر: ۴۰۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸ - 2018 23 January
رئیس مرکز پژوهش‌های جوی - اقیانوسی دانشگاه شیراز میانگین بارندگی ٢ ماه آینده در استان فارس را بیش از ١٠٠ میلی‌متر پیش‌بینی کرد.
عابد نعمتی: دکتر سیدمحمدجعفر ناظم‌السادات در گفتگوی اختصاصی با هفته‌نامه نی‌ریزان فارس با اعلام این خبر، بارندگی‌ ماه‌های بهمن و اسفند ١٣٩٦ استان را کمتر از میانگین پیش‌بینی کرد.


وی میانگین بارندگی ٥٠ ساله شیراز در این دو ماه را بین ١٦٠ تا ١٧٠ میلی‌متر عنوان نمود که به گفته او شرایط جوی کنونی و ارزیابی مدلها نشان می‌دهد کمتر از این مقدار دریافت خواهیم کرد.


ناظم‌السادات پیوستگی عرض جغرافیایی و نزدیک بودن میزان بارندگی نی‌ریز و شیراز را یادآور شد؛ هر چند به بیان وی معمولاً میزان بارندگی نی‌ریز کمتر از شیراز است. 
پیشتر از این، رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب اعلام کرده بود که کاهش بارندگی امسال در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.


همچنین براساس تحلیل بارش‌های ایران از ابتدای مهر تا آذرماه امسال، مجموع بارش در اکثر استان‌های ایران بیشتر از ۵۰ درصد کاهش داشته است.


حالا اما رئیس مرکز پژوهش‌های جوی - اقیانوسی دانشگاه شیراز از احتمال ضعیف بارندگی در هفته جاری خبر می‌دهد که به بیان وی بر اساس برخی مدلها اگر این اتفاق بیفتد، شانس آورده‌ایم.


ناظم‌السادات گفت: «برای پیش‌بینی این که هر شهرستان دقیقاً چقدر بارندگی خواهد داشت، باید بتوانیم تعدادی از محققان و پژوهشگران را به کار بگماریم و سرمایه‌گذاری اندکی روی کار انجام شود. در حالی که استان فارس که دارای شهرستانهایی با آب و هوای گوناگون است، یک ریال هم برای این کار سرمایه‌گذاری نکرده است.»


او معتقد است باید مواظب بود و برنامه‌ریزی را بر مدار کم‌آبی انجام داد. هر چند به بیان وی جو، یک پدیده آشوبناک است و امیدواریم تغییراتی در آن رخ دهد و پیش‌بینی ما مبنی بر بارندگی کمتر از نرمال درست نباشد.


رئیس مرکز پژوهش‌های جوی - اقیانوسی دانشگاه شیراز پیش‌بینی را فرایندی پویا دانست که باید به طور دائم انجام شود. 


به بیان وی، همه پدیده‌های جو و اقیانوس باید در روزها و ماه‌های گوناگون گذشته پایش شود تا بتوان برای آینده حرفی زد؛ در غیر این صورت پیش‌بینی‌ها همیشه با مشکل روبرو خواهد بود.


او گفت: «در همه کشورهای پیشرفته بر روی پیش‌بینی بعنوان یک کالای تجاری سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی می‌شود تا خطرات مختلف کاهش داده شود. بنابراین نیاز است درخواست پیش‌‌بینی از طرف سازمانهای دولتی یا سازمانهای مردم نهاد ارائه شود. در حالی که ما هیچ‌گونه درخواستی در مورد پیش‌بینی دریافت نمی‌کنیم و سازمانهای دولتی در مذاکرات شفاهی اعلام می‌کنند نیازی به آن ندارند و خودشان کارشان را انجام می‌دهند. »


ناظم‌السادات افزود: «متأسفانه سازمانهای دولتی که در عمل احساس بی‌نیازی از پیش‌بینی می‌کنند، خودشان را به میزان زیادی وابسته به پیش‌بینی کشورهایی می‌کنند که صاحب مدل هستند. بنابراین دانشمندان ایرانی که می‌توانند به مردمشان خدمت کنند، باید از کشور گریزان شوند. ما دانشجویانی در مقاطع دکترا داریم که اگر بخواهند از علمشان استفاده کنند، مهاجرت و گریز از کشور شاید بهترین گزینه‌شان باشد.»


غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
0
0
با سلام
از اواسط تا اواخر هفته آينده هواي بسيار سردي در منطقه ني ريز حاكم ميشود . شايد در نيريز دماي مينيمم ركورد سرماي چندين ساله را بشكند و شاهد دماهاي كمتر از 5 درجه زير صفر باشيم
2- به نظر ميرسد الگوي تابستانه فشاري كه اكنون بر روي منطقه ما وجود دارد طي 45 روز آخر سال تضعيف شود لذا ميتوان به بارشهاي زمستانه از نيمه دوم بهمن تا آخر سال اميدوار بود
كامراني
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
0
0
سلام
احتمال بارشهاي سنگين طي 10 روز پاياني بهمن وجود دارد
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها