تعداد بازدید: ۲۰۹۶
کد خبر: ۴۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳ - 2018 23 January
٤٣ دانش‌آموز دختر و ٧٦ دانش‌آموز پسر در مدارس استثنایی شهرستان نی‌ریز مشغول به تحصیل هستند. همچنین ٤٥ فارغ‌التحصیل در شهرستان حضور دارند اما نیازهای این دانش‌آموزان، خانواده‌ها و مربیان آنها کمتر دیده شده است.
سمیه نظری/ نی‌ریزان فارس:‌نبود هزینه ایاب و ذهاب، هزینه‌های سرسام‌آور درمان و آموزش، نبود مدارس کاملاً مجهز و حرفه‌ای از جمله مشکلات این دانش‌آموزان در مسیر تحصیل است. 

ایاب و ذهاب بزرگترین مشکل خانواده‌ها
مدیر مدرسه شهید اکبری(١) در زمینه مشکلات دانش‌آموزان معلول گفت: در آموزشگاه نیروهای مجرب و دوره دیده خوبی داریم، اما در زمینه تجهیزات با مشکل روبرو هستیم. 
مشکل ایاب و ذهاب یکی از بزرگترین مشکلاتی است که خانواده‌های معلولان با آن روبرو هستند.


حکیمه بابری در رابطه با دانش‌آموزان این مدرسه گفت: دانش‌آموزان ما فقط از نی‌ریز نیستند و در شهر، روستا و در مکان‌های مختلف پراکنده هستند. سرویس ایاب و ذهاب معلولان باید با مشارکت مدارس استثنائی، آموزش و پرورش، شهرداری، سازمان بهزیستی و اولیاء دانش‌آموزان فراهم شود زیرا اکثر این کودکان از خانواده‌های فقیر و ضعیفی هستند که هزینه‌هایی زیادی را باید بابت دارو و درمان، کاردرمانی، گفتاردرمانی، سمعک، ویلچر و... پرداخت کنند. 


کمک‌های مرکز استثنایی فارس بسیار ناچیز است و جوابگوی این بچه‌ها نیست.

بازی نیاز دانش‌آموزان
مدیر مدرسه شهید اکبری(١) با اشاره به نیاز بچه‌ها به بازی گفت: ‌دانش‌آموزان در این مرکز مشکلات روحی و روانی دارند و از طریق بازی می‌توانند خود را تخلیه کنند. اما به دلیل مشکلات جسمی- حرکتی که بچه‌ها در مرکز دارند ما نمی‌توانیم آنها را زود به زود به پارک ببریم.


 چند وقت پیش استخر توپی برای بچه‌ها خریداری شد اما پول خرید توپ برای استخر را نداشتیم و تا الان بدون استفاده مانده است.


از شهرداری نی‌ریز درخواست داریم تا در حد امکان تاب و سرسره‌ای برای بچه‌‌ها تهیه کند. 


بابری عنوان نمود که این دانش‌آموزان در کار بسته‌بندی مهارت دارند.


وی پیشنهاد داد: در زمینه کمک به فارغ‌التحصیلان، خیرین و سازمان‌ها کمک کنند تا کارگاهی راه بیندازیم و آنان را مشغول به کار کنیم.
 
هزینه‌های سرسام‌آورتوانبخشی
جمیله صاحب‌جلال مدیر مدرسه شهید اکبری(٢) با تأیید گفته‌های حکیمه بابری گفت:‌ مشکل جدی ما نداشتن دوره متوسطه دوم و دانشگاه است و فارغ‌التحصیلان مجبورند برای تحصیل به شهرهای دیگر مثل لارستان بروند ولی چون برای اکثر آنها امکان‌پذیر نیست خانه‌نشین می‌شوند.

نبود شغل برای معلولان 
صاحب‌جلال به شاغل نشدن معمولان هم اشاره کرد و گفت: بیکاری دانش‌آموزان مدرسه شهید اکبری بعد از تمام مدرسه یکی دیگر از مهمترین مشکلات پیش‌روی آنهاست. 
این در حالی است که دانش‌آموزان پسر در مدرسه شهید اکبری دوره‌های مقدماتی جوشکاری، خیاطی، نجاری، کشاورزی، لوله‌کشی، برق‌کشی و... را آموزش می‌بینند؛ اما بازار کاری برای آنها وجود ندارد.


مدیر مدرسه شهید اکبری ضمن اشاره به کمک خیرین گفت: اگر خیرین همت کنند تا کارگاهی برای بچه‌های استثنایی راه بیندازیم، آنها ‌می‌توانند کارهای عملی انجام دهند و حرفه‌ای را یاد بگیرند تا برای خودشان درآمدی داشته باشد. در غیر این‌صورت خانه‌نشین می‌شوند.


آنها می‌خواهند در بین مردم باشند. ولی ممکن است به دلیل نگاه‌های تحقیرآمیز مردم، دچار مشکلات رفتاری شوند. معلولیت همه این دانش‌آموزان، معلولیت جسمی نیست. بلکه عده‌ای از آنها فقط از نظر ذهنی، شنوایی و یا بینایی نسبت به دانش آموزان عادی ضعیف‌تر هستند.

بی‌سوادی به دلیل فقر فرهنگی و فقر مالی 
مدیر مدرسه استثنایی بشارت در روستای کارگاه در١٢٠ کیلومتری شهرستان نی‌ریز در مورد مشکلات دانش‌‌آموزان استثنایی باز هم به مشکل ایاب و ذهاب پرداخت و گفت: جاده‌های خاکی،‌ سرویس خانه به خانه، نگاه تحقیرآمیز برخی از مردم به دانش‌آموز معلول، فقر مالی و فقر فرهنگی باعث شده بچه‌های بی‌گناه این منطقه بی‌سواد بمانند. اما از آنجایی که آموختن حق این بچه‌ها است به همت آقای قره‌چاهی مدیر آموزش و پرورش شهرستان مدرسه‌ای در این بخش راه‌اندازی شد.


اهالی بخش قطرویه او را مؤسس و پدر این مدرسه می‌دانند. از سال ١٣٨٦ این مدرسه تأسیس شد و ما با همکاری و همیاری خانواده‌ها توانستیم مدرسه‌ای را که ١٢ دانش‌آموز داشت به ٣٢ دانش‌آموزبرسانیم. 


فقر مالی هم یکی دیگر از مشکلات این بخش است. بعضی از خانواده‌های دانش‌آموزان لباس، کیف و کفش و یا لوازم‌التحریر برای دانش‌آموزشان ندارند. گاهاً دیده شده که یک ساندویچ صبحانه در کیف این بچه‌ها نیست و اکثر آنها دچار سوءتغذیه هستند.

نبود دوره متوسطه دوم در شهرستان
محمدرضا دلاور در ادامه به نبود دوره متوسطه دوم اشاره کرد و در خصوص نداشتن مربی بهداشت گفت: برای رفع این مشکل از کادر خانه بهداشت روستای کارگاه درخواست کردیم هفته‌‌ای یک روز به مدرسه بیایند و پیام‌های بهداشتی را به دانش‌آموزان بیاموزند.


توقع من از مسئولان ادارات بهزیستی و کمیته امداد این است که به این مدرسه و خانواده دانش‌آموزان سر بزنند و از نزدیک وضعیت زندگی آنها را ببینند. 


صحبتی هم با خیرین دارم تا به فکر دانش‌آموزان استثنایی باشند. درست است که ساخت مسجد و حسینیه امری بسیار شایسته است اما ساخت مدرسه و رفع مشکلات آموزشی این کودکانِ نیازمند، ثواب دارد.


توقعی هم از مسئولان رسانه و فرهنگ دارم که فرهنگ‌سازی کنند تا به همه ثابت شود که این بچه‌ها اگرچه معلول هستند اما از لحاظ هوشی، ذهنی توانا دارند.


این کودکان همانند سایر انسان‌ها نیاز به توجه، محبت و رفتار مناسب و انسانی دارند ولی برخی از همنوعان تنها به دلیل معلولیتی که نقشی در آن نداشته‌اند، به این موارد بی‌توجه‌اند.
 
راه‌اندازی دوره متوسطه 
همچنین مدیر آموزش و پرورش شهرستان نی‌ریز با اشاره به آمار و کلاس‌های دانش‌آموزان استثنایی گفت: اینکه ما دوره متوسطه در مدارس استثنایی نداریم به دلیل کمبود دانش‌آموز است. حد نصاب راه‌اندازی مدارس متوسطه دوم ٢٥ نفر است. در صورت به حد نصاب رسیدن آمار در سال آینده، علیرغم مشکل فضای آموزشی آمادگی برای راه‌اندازی دوره متوسطه دوم پسرانه را داریم. 


احمد قره‌چاهی در خصوص حل اشتغال دانش‌آموزان مدارس استثنایی گفت: برای وضعیت اشتغال دانش‌آموزان کاری از دست ما ساخته نیست و آموزش و پرورش تا به امروز نتوانسته برای آنها کاری بکند اما در دوره پیش حرفه‌ای آموزش‌های لازم به این دانش‌آموزان داده می‌شود تا برای اشتغال این افراد که پرجمعیت‌ترین گروه از اقلیت‌ها هستند، کاری کنیم. ‌دولت باید به صورت ویژه به کارفرمایان و سایر کارگاه‌ها  به جای توصیه، دستور لازم را صادر کند.

حمایتهای بیمه‌ای
رئیس اداره بهزیستی شهرستان نیز در خصوص اشتغال معلولان گفت: به نظر من بهترین راهکار جهت اشتغال این عزیزان معرفی آنان به کارفرمایان و یا راه‌اندازی مراکز کارگاهی- آموزشی بوده که متأسفانه علیرغم پیشنهاد در این زمینه تاکنون متقاضی به منظور راه‌اندازی چنین کارگاه‌هایی در سطح شهرستان مراجعه نکرده است. اما در صورت اشتغال معلولان نزد کارفرمایان، ما آنها را بیمه می‌کنیم چرا که حمایتهای بیمه‌ای سازمان مؤثرترین و بهترین حمایت از فرد شاغل است.


پریسا زارعی ادامه داد: حمایت‌های بیمه‌ای سازمان بهزیستی به مدت ۵ سال و به منظور تثبیت شغل افراد تحت پوشش می‌باشد که در این مدت حق بیمه سهم کارفرما به صاحبان کارگاه‌ها و مشاغل پرداخت می‌شود.

آموزشهای کاربردی رایگان
همچنین رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه آموزش‌های رایگان از طرف مرکز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌تواند برای دانش‌آموزان استثنایی کارآمد باشد، گفت: ما در زمینه آموزش به این افراد به شرط تناسب وضعیت سنی و جسمی با استانداردهای سازمان هیچ محدودیتی نداریم و اگر متقاضی در رشته‌های فنی و مهارتی داشته باشیم هیچ کوتاهی نمی‌کنیم. حتی با مراکزی مانند بهزیستی، کمپ ترک اعتیاد، زندان، کمیته امداد و دیگر نهادها نیز در خصوص توانمندسازی جامعه هدف آنها در حال تعامل و همکاری می‌باشیم.


مهدی مرادی در ادامه گفت: برای این دانش‌آموزان نیز می‌توانیم حتی قبل از فراغت از تحصیل دوره‌های مهارت فنی و حرفه‌ای را به صورت رایگان برگزار کنیم تا بعد از فراغت از تحصیل بتوانند آسانتر جذب بازار کار شوند.


متأسفانه در چند سال گذشته هیچ تقاضای آموزشی از طرف مدارس استثنایی به مرکز ارسال نشده است.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها