تعداد بازدید: ۲۹۱۷
کد خبر: ۳۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۸ - 2018 16 January
آیا محیط‌زیست برای نجات جان پلنگ کاری می‌کند؟

تعدادی از اهالی دهستان هرگان نی‌ریز می‌گویند یک قلاده پلنگ به دام‌های آنان حمله کرده و خساراتی به بار آورده است. به گفته آنها این چندمین بار است که پلنگ به دام‌ها حمله می‌کند و حتی برخی از چوپان‌ها آن را دیده‌اند.


محیط‌زیست نی‌ریز اما تاکنون پاسخی به خبرنگاران ما نداده است.


علی‌حسین مظفری از دامداران منطقه هرگان و روستای ده‌مسی و ده‌چنار به خبرنگار نی‌ریزان فارس گفت: در تاریخ ٢٠/٨/١٣٩٦ هنگامی که با گوسفندان خود در مرتع بودم، پلنگ با کمین کنار گوسفندان، سه رأس را شکار کرده بود که من فقط با لاشه آنها و ردپای پلنگ مواجه شدم. فردای آن‌روز که دوباره به آنجا رفتم،...


سگ گله با بوی لاشه گوسفندان پارس‌کنان به محل وقوع حادثه رفت و من دنبال آن بودم که دیدم یک‌باره پلنگ حمله کرد و سگ را گرفت و تا نزدیک شدم سگ گله که بسیار هم قیمتی بود توسط پلنگ شکار شد و از دست من دیگر کاری برنیامد.

 


به گفته او از حدود دو سال گذشته تاکنون این پلنگ چندین‌بار به دامداران آن منطقه خسارت‌های زیادی وارد کرده که در اداره محیط‌زیست هم پرونده تشکیل داده‌اند. بیشتر این حملات در مراتع روستاهای ده‌مسی و ده‌چنار و پهنابه که منطقه‌ای کوهستانی و صعب‌العبور است، صورت گرفته است. 


البته تعداد این پلنگ‌ها هنوز مشخص نیست. برخی اهالی یک پلنگ را دیده‌اند یا از روی رد پا و شیوه و محل شکار پلنگ که تقریباً با حیوانات درنده دیگر فرق دارد، به وجود پلنگ پی برده‌اند. حدس اهالی بر وجود دو قلاده پلنگ نر و ماده در منطقه است که گهگاهی با هم و بعضی اوقات تنها هستند.


علی‌حسین مظفری در مورد تفاوت شکار پلنگ با دیگر حیوانات گفت: پلنگ بیشتر در خفا و کمین شکار می‌کند و شکار خود را بالای درخت یا صخره‌های بلند و صعب‌العبور پنهان می‌کند و برای بردن لاشه، آن را به زمین می‌کشد. پلنگ به‌عکس گرگ و روباه، شکم شکار خود را بیرون می‌آورد اما نمی‌خورد و فقط گوشت آن را می‌خورد و بیشتر جاهای بلند و صعب‌العبور کوه را برای زندگی و شکار انتخاب می‌کند. دیگر اینکه جوجه تیغی یا همان سیخور را فقط پلنگ شکار می‌کند که به دفعات زیاد مشاهده شده سیخورهای منطقه توسط پلنگ خورده شده‌اند.


به گفته اهالی در این زمینه پرونده‌هایی در اداره محیط‌زیست تشکیل شده و کارکنان آن اداره هم وجود پلنگ را تأیید کرده‌اند، اما تاکنون خسارتی به دامداران پرداخت نشده است.


سازمان حفاظت محیط‌زیست در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ از صدور بیمه‌نامه جامع پلنگ ایرانی توسط «شرکت بیمه ما»  وابسته به بانک ملت خبر داد. اقدامی که در صورت اجرای صحیح می‌تواند تا حد زیادی از تقابل دامداران با پلنگ و در نتیجه تلفات این گونه ارزشمند بکاهد.


تاریخ صدور بیمه نامه ٢٦/١٢/١٣٩٤ و سقف تعهدات شرکت بیمه‌گر در این بیمه‌نامه حدود ٦٠ میلیارد ریال در طی پنج سال است.


مظفری در مورد پیگیری این پرونده اظهار داشت: اداره محیط‌زیست نی‌ریز پیگیری‌هایی انجام داده و با محیط‌زیست استان هم مکاتبه داشته و میزان خسارت بعضی از دامداران را به استان فرستاده‌ ولی تاکنون جوابی نیامده و خسارتی پرداخت نشده است. 


او که خود دوستدار محیط‌زیست است ادامه داد:‌ وقتی پلنگ به دام‌های مردم حمله می‌کند و خسارت می‌زند، طبیعی است که عده‌ای از مردم که خیلی به محیط‌زیست و حیوانات در حال انقراض آن اهمیتی نمی‌دهند به دنبال از بین بردن آن برای کم‌کردن خسارت باشند. این بسیار ناراحت‌کننده و ناگوار و غیرقابل جبران است. چون حیوانی مثل پلنگ واقعاً در حال انقراض است.


اهالی منطقه از گیر و بندهای اداری گلایه دارند. به گفته آنها وقتی پلنگ به گوسفندان حمله می‌کند، اداره محیط‌زیست می‌گوید باید پاسگاه در محل حاضر شود و تعیین خسارت کند. پاسگاه هم می‌گوید باید قاضی دستور دهد. خلاصه این روال اداری چند روز طول می‌کشد و موجب می‌شود آثار حمله از بین برود. این روند قانونی دست و پاگیر است و بیشتر روستائیان دنبال خسارت نمی‌روند و به از بین بردن پلنگ فکر می‌کنند. 


این در حالی است که به گفته علی تیموری مدیر‌کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور،  تشخیص اینکه آیا تلفات دام‌های اهلی بر اثر حمله پلنگ بوده است یا خیر و تعیین میزان خسارات وارده، منوط به نظر کارشناسان سازمان حفاظت محیط‌زیست است و شرکت بیمه‌گر بر اساس نظر کارشناسان محیط‌زیست خسارت را پرداخت می‌کند.


همچنین در خبرها می‌خوانیم که در بیشتر نقاط کشور از محل همین بیمه، خسارات دامداران پرداخت می‌شود اما تا کنون خسارات دامداران نی‌ریزی به آنان پرداخت نشده است.


علی‌حسین مظفری گفت: ما انتظارمان این است که دوستداران محیط‌زیست چه کارمندان و چه مردم، واقعاً در عمل به دنبال حفظ محیط‌زیست و جانواران آن باشند و ادارات دولتی هم از خسارت‌دیدگان حمایت کنند و در صورت امکان پلنگ را به منطقه حفاظت‌شده بهرام گور انتقال دهند.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها