تعداد بازدید: ۲۱۲۳
کد خبر: ۳۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۴ - 2017 18 September
سرمقاله
غلام‌رضا شعبان‌پور مدیرمسئول

هفته دفاع مقدس امسال همزمان است با شروع ماه محرم.جمعه این هفته ٣١ شهریورماه روز اول ماه محرم و اولین روز هفته دفاع مقدس است. در ٣١ شهریورسال ١٣٥٩ برابر با ٢٢ سپتامبر ١٩٨٠ کشور ما مورد هجوم غافلگیرانه عراق قرار گرفت و از زمین و هوا و دریا مورد حمله ارتش بعث واقع شد. پنج استان غربی ما یعنی آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان در طول ١٦٠٩ کیلومتر مورد هجوم قرار گرفتند.


 در روز اول جنگ  ١٧ فرودگاه  ما بوسیله ١٩٢ فروند جنگنده بمب‌افکن عراقی بمباران شد. بیش از ٢٠ شهر  و ٣٠٠٠ روستا جمعاً به مساحت ١٥٠٠٠ کیلومترمربع به فاصله دوماه اشغال گردید و هزاران نفر از خانه وکاشانه خود آواره سایر استانها وشهرستانها شدند. 


کمتر از ٢٠ ماه از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته وکشور درگیر ساماندهی مسائل پس از انقلاب بود. بین سران کشور بر سرچگونگی شکل‌گیری حکومت واداره کشور اختلاف نظر اساسی وجود داشت. استانهای خوزستان، کردستان، آذربایجانهای شرقی وغربی ناآرام و در برخی موارد ادعای خودمختاری داشتند.


آخرین درگیری نظامی عراق و ایران در زمان محمدرضا پهلوی در سال ١٣٥٣ خورشیدی (١٩٧٥ میلادی) با انعقاد قرارداد١٩٧٥ الجزایر پایان یافت. این قرارداد با میانجی‌گری هواری بومدین رئیس جمهور فقید الجزایر به امضاء شاه و صدام (معاون رئیس جمهور وقت عراق) رسید و روابط دوکشورعادی و رفت و ‌آمد زائران آغاز گردید اما با پیروزی انقلاب در ایران صدام حسین احساس کرد  ارتش ایران ضعیف شده و قدرت دفاع ندارد و از طرف دیگر ایران شدیداً درگیر مسائل داخلی است؛ لذا شخصیت جنگ‌طلبانه خود را نشان داد و قرارداد الجزایر را در ٢٦ شهریور ١٣٥٩ لغو و پنج روز بعد تجاوز گسترده نظامی را بر کشورما تحمیل کرد. 


دفاع  جانانه مردم ما همراه با یگانهای ارتش،  سپاه و بسیج تازه تأسیس آغاز شد.  در سال دوم جنگ در فاصله کمتر از ٩ ماه با اتکا به خداوند بزرگ، مردم، خصوصاً جوانان داوطلبی که با اعتقاد راسخ به فرهنگ عاشورا  وارد میادین نبرد شدند،...

بیش از ده‌هزار کیلومتر مربع از اراضی، روستاها وشهرهای اشغال‌شده آزاد و دشمن متجاوز برای جلوگیری از صدمات و خسارات بیشتر به نیروهایش، از ٢٥٠٠ کیلومترمربع عقب‌نشینی کرد و جمع سرزمینهای آزادشده به ١٢٥٠٠ کیلومترمربع رسید.


٢٥٠٠ کیلومتر باقی‌مانده نیز با همت جوانان باانگیزه همراه با نیروهای ارتش و سپاه آزاد شد و دشمن به هیچکدام از اهدافش نرسید اما خسارات سنگین انسانی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی به خودش و ما  وارد کرد.


آنچه در این ٨ سال کاملاً آشکار شد این بود : 


١- اعتقاد به ظلم‌ستیزی و مبارزه با ظالم ستمگر بر پایه اعتقاد به قیام امام حسین (درود و سلام خداوند بر او باد) پس ازگذشت قرن‌ها از واقعه عاشورای سال ٦١ هجری، خود را نشان داد.


٢- ادعاهای فریبکارانه صدام حسین فاش گردید. یکی از این ادعاها حمایت از هموطنان عرب‌زبان ما  در خوزستان بود. رژیم بعث عراق از ماه‌ها قبل در شهرهای مرزی عرب‌نشین خصوصاً خرمشهر، سوسنگرد، هویزه و ... تبلیغ کرده بود که در صدد نجات و استقلال اعراب است اما براساس اعتراف ژنرال‌های صدام در همان سال اول جنگ تعداد ٥٦ نفر از سران قبایل عرب خوزستان به دستور «طالع‌الدوری»ژنرال خون‌آشام صدام، اعدام شدند. الدوری فرمانده لشکر دوازده عراق و مأمور تصرف اهواز بود. (١)


٣- خشونت صدام علیه فرماندهان وفادارش برای ارتش عراق و مردمش نمایان گردید. صدام هر فرماندهی را که در جبهه شکست می‌خورد اعدام می‌کرد؛ از جمله ژنرال شیتنه فرمانده لشکر ٣ زرهی، سرهنگ مساح عبدالجلیل فرمانده تیپ ١٢ زرهی و  ژنرال صلاح‌القدحی فرمانده سپاه سوم عراق.(٢)


جنگ پس از ٨ سال فراز و فرود فراوان، با صدور قطعنامه ٥٩٨ شورای امنیت سازمان ملل متحد در ٢٩ مرداد ١٣٦٧ خورشیدی پایان یافت اما خوی تجاوزگر صدام او را آرام نگذاشت و کویت را اشغال کرد.


قدرتهای جهانی حامی صدام از جمله آمریکا  و اروپا به این نتیجه  رسیدند که صدام  قابل کنترل نیست و باید ساقط  شود.لذا با اشغال عراق در سال ٢٠٠٣ میلادی بوسیله ارتش آمریکا و انگلیس به حاکمیت ٣٥ ساله بعثی‌ها پایان داده شد.


یاد و نام ١٨٨ هزار شهید دفاع مقدس (٣) برای همیشه بر تارک سرخ ایران زمین خواهد درخشید. روحشان شاد. 
شاد و سالم و موفق باشید

پی‌نوشت: 
١- وودز، کوین‌ام و مورای ویلیاسون ودیگران (١٣٩٣) جنگ ایران و عراق از دیدگاه فرماندهان صدام، مترجم: عبدالمجید حیدری، تهران: مرز و بوم، ص ٧٧


٢- همان، ص ٨١


٣- مرادپیری و شربتی مجتبی (١٣٩٢) آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس،‌تهران: سمت و پژوهشگاه علوم و معارف  دفاع مقدس، چاپ دهم، ص ١٩٤


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها