تعداد بازدید: ۲۶۹۴
کد خبر: ۳۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰ - 2017 03 September
در یکسال گذشته و بر اساس منابع غیررسمی ٢ نفر در نی‌ریز جان خود را بر اثر استفاده از قرص برنج از دست داده‌اند این در حالی است که قرص برنج به طور غیرقانونی در برخی از عطاری‌های شهرستان به فروش می‌رسد.

به گزارش ایسنا تعداد قربانیان مسمومیت با این قرص مرگبار، در سال ٩٥ در کشور با رشدی ١٦,٦ درصدی رو به‌رو بوده است.


در سال ٩٥ از کل تلفات قرص برنج در کشور، ٣٨١ نفر مرد و ٢١٧ نفر زن بوده‌اند، این درحالی است که تعداد مردان فوت شده بر اثر مسمومیت با قرص برنج در سال ١٣٩٤، ٣٣٦ و تعداد زنان ١٧٧ نفر بوده است.


قرص برنج از خود گازی تولید می‌کند که از آن برای جلوگیری از آفت‌زدگی برنج، برخی غلات و حبوبات در انبارها استفاده می‌شود. مسمومیت با این قرص از راه استنشاق، تماس پوستی و هم به صورت خوراکی اتفاق می‌افتد. مصرف خوراکی آن باعث تهوع، دردِمعده، استفراغ، اسهال، احساس سرما، عطش، سردرد، تشنج، کُما و در نهایت مرگ می‌شود.


سمانه ممتازیان معاون دارویی شبکه بهداشت و درمان نی‌ریز در مورد قرص برنج می‌گوید: قرص برنج یا آلومینیوم فسفید، ترکیبی است که جهت جلوگیری از آفت‌زدگی برنج انبارشده، مصرف می‌گردد. این قرص‌ها همچنین جهت دفع آفات سایر غلات انبار شده و جلوگیری از کپک‌زدگی و به عنوان جونده‌کُش نیز مصرف می‌شوند. در تماس این ماده با رطوبت محیط یا اسید، گازی آزاد می‌گردد که بسیار خطرناک است و حتی مصرف مقادیر کم این ماده (کمتر از نصف قرص) می‌تواند به مرگ فرد منجر شود.


قرص‌های برنج، ٣ گرمی به رنگ سبز تیره یا خاکستری می‌باشند و گاز ناشی از این قرص نیز گازی بی‌رنگ با بویی شبیه سیر یا ماهی گندیده است.


وی در مورد مسمومیت با قرص برنج گفت: قرص برنج جذب خوراکی و استنشاقی بالایی دارد و به میزان اندکی نیز از طریق پوست جذب می‌شود. در صورت مصرف خوراکیِ قرص برنج یا حتی استشمام بوی آن توسط انسان، می‌تواند سبب ایجاد عوارض و در نهایت مرگی سریع و زجرآور شود.


ممتازیان در مورد امکان برگشت کسانی که این قرص را مصرف می‌کنند  نیز گفت: هیچ پادزهری برای بی‌اثر کردن مسمومیت با قرص برنج وجود ندارد. خوردن آن صددرصد باعث مرگی می‌شود که بسیار دردناک و زجرآور است.


معاون دارویی شبکه در مورد توزیع قرص برنج گفت: با توجه به اینکه موارد استفاده قرص‌برنج در سیلوها، کارخانه‌ها و اماکن دارای پروانه و مسئول فنی است، فروش آن از سال ٩٢ در تمامی اماکن عمومی، عطاری‌ها و داروخانه‌ها، غیرمجاز  شناخته شده و برای خرید آن باید مجوز صادر شود. 


فاطمه زردشتی نی‌ریزی
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها