تعداد بازدید: ۴۱۴۸
کد خبر: ۲۲۳۳
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱ - 2017 22 May
محمدعلی پیش‌آهنگ عضو شورای نویسندگان

حدود سی سال است که با استاد گرانقدر، فرهنگی فرهیخته، نویسنده‌ توانمند و پژوهشگر جناب مستطاب آقای ابوالقاسم فقیری افتخار آشنایی دارم و دیدارشان نصیبم گردیده ‌است.


آشنایی نگارنده با ایشان از طریق مطبوعات صورت گرفت. زمانی‌ مشارالیه در صفحه‌ فرهنگ ولایت، مطالب ارزشمندی به چاپ می‌رساندند که بسیار مفید و قابل‌استفاده‌ بود. همین امر سبب شد که با راهنمایی معظم‌له، صاحب این قلم هم در حد توان خود مطالبی در زمینه‌های گوناگون از جمله فرهنگ مردم (فولکلور) نی‌ریز تهیه کرده و خدمتشان بفرستم. طبق امر ایشان، مطالب نخست در روزنامه گرانسنگ خبرجنوب و سپس در صفحه کشکول روزنامه وزین عصرمردم به چاپ رسید.


در اثر آشنایی و دیدار با وی متوجه‌ شدم که ایشان و خانواده‌ا‌شان فرهنگی و معلم هستند و در طول عمر با برکت خود در راه تعلیم ‌و‌ تربیت اطفال، نوجوانان و جوانان، خدمات صادقانه و شایان‌توجهی انجام داده‌اند.


گذشته از آن جناب آقای ‌فقیری از سال ١٣٤٢ تا ١٣٥٨ برنامه‌ فرهنگ ‌مردم را در رادیو شیراز تحت‌عنوان: «افسانه‌ها، ترانه‌ها، نغمه‌های محلی، فرهنگ ‌عامه، قصه‌ها و داستان‌ها...» اجرا و بیان می‌کردند که این برنامه‌ها موردتوجه مردم فرهنگ‌دوست قرار گرفت و طرفداران زیادی پیدا کرد؛ چون از هر نظر مفید و قابل استفاده بود.


آقای فقیری پس از مدتی خدمت صادقانه در وزارت آموزش ‌و ‌پرورش، به وزارت فرهنگ ‌و‌ هنر منتقل شدند و کارشان را در آنجا ادامه دادند، و مدتی نیز مدیریت اداره‌‌کل فرهنگ‌ و ‌هنر استان‌ فارس را به عهده گرفتند و در این وزارتخانه نیز خدمات صادقانه و شایان‌توجهی انجام دادند تا به افتخار بازنشستگی نائل گردیدند. 


آقای فقیری در طول خدمتشان جوایز، تندیس‌ها و لوح‌تقدیرهای زیادی از مسئولین بویژه از استانداری، اداره‌کل آموزش ‌و پرورش، شهرداری، اداره‌کل فرهنگ ‌و ‌ارشاد اسلامی، اداره‌کل کتابخانه‌های فارس، انجمن‌های ادبیات و... دریافت کردند.


ایشان گذشته از کار نویسندگی و نوشتن مقالات گوناگون در مطبوعات، تعدادی کتاب مفید را به چاپ رسانده‌اند که همه شیرین، جاودانه و خواندنی است. آخرین کتاب ایشان «شیراز و دلمشغولی‌های من (زندگی خودنوشت)» است که توسط انتشارات سته‌بان (استهبان) ‌فارس زیر نظر جناب آقای محمدرضا آل‌ابراهیم فرهنگی فرهیخته و نویسنده بزرگوار استهبانی به طرز زیبایی چاپ و منتشر شده ‌است. 


توصیه می‌شود خوانندگان محترم کتابهای آقای ابوالقاسم فقیری را تهیه و مطالعه نموده و از آنها بهره‌مند گردند و بیش از پیش با فرهنگ عمیق استان فارس آشنا شوند.


اسامی کتابهای منتشرشده آقای ابوالقاسم فقیری به شرح زیر است:


الف) ادبیات داستانی:
١- اجاق‌کور ٢- خانه، خانه‌ خودمان ٣- دیو ٤- با خودم در راه ٥- بارونی
٦- آهو بچه خواب من ٧- من، ننه‌پیرزن و عمو نوروز ٨- مردی که به حراج رفت ٩- حکایاتی از ساکنین کوچه ایام هفته ١٠- آداب و رسوم نوروزی در فارس
ب) فرهنگ مردم:
١- ترانه‌های محلی 
٢- قصه‌های مردم فارس جلد ١، ٢ و٣ 
٣- بازی‌های محلی فارس 
٤- گوشه‌هایی از فرهنگ مردم فارس 
٥- نوروز در فارس 
٦- سیری در ترانه‌های محلی 
٧- باورهای سرزمین مادری‌ام 
٨- عروسی در فارس


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها