تعداد بازدید: ۲۷۱
کد خبر: ۱۱۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷ - 2022 22 January
دادستان نی‌ریز:
50 خانواده با کودک کار در نی‌ریز
مکان‌های خرید و فروش ضایعات در نی‌ریز پلمپ می شوند.

بر پایه تصمیمی که در شورای شهر نی‌ریز گرفته شد فعالیت ۱۳ مرکز جمع‌آوری ضایعات که به صورت غیرقانونی کار می‌کنند به دستور دادستان پلمب خواهند شد.

شورای شهر نی‌ریز در جلسه ۲۷ دی‌ماه خود با دعوت از رؤسای بهزیستی، کمیته امداد، آموزش و پرورش، صمت، و تبلیغات اسلامی به دنبال راهکاری برای ساماندهی کودکان کار بود.

نی‌ریز چه جذابیتی دارد؟
در ابتدا دادستان شهرستان نی‌ریز گفت: مصوباتی در این ارتباط داشته‌ایم و شناسایی خانواده‌های کودکان کار نیز انجام گرفته است، برخی تبعه ایرانی هستند و برخی نه. اما سؤال اصلی این است که نی‌ریز چه جذابیتی برای آنها دارد که استهبان و فسا ندارد؟

شهسوار در پاسخ به سؤال خود گفت: نی‌ریز تنوع گوناگونی دارد از فصل برداشت انجیر، بادام، انار، پسته و حضور کارگران غیر بومی گرفته تا کار در شهرک سنگ و معادن و البته برخی از آنها هم خانواده‌های زندانیانی هستند که به نی‌ریز آمده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه اخراج خانواده‌ها از شهر درست نیست گفت: قانون چنین اجازه‌ای‌ به ما نمی‌دهد مثل این می‌ماند که ما به تهران برویم اما اجازه اقامت نداشته‌ باشیم.

ادامه تحصیل
یکی از اقدامات اساسی که می‌توان برای کودکان کار برداشت ادامه تحصیل آنهاست؛ این کار بدون شک مدتی آنها را مشغول درس و مشق می‌کند و کمتر به دنبال ضایعات می‌گردند.

عامل افزایش اجاره‌ها
شهسوار در حاشیه گفته‌های خود عنوان نمود که یکی از عوامل افزایش اجاره بها همین خانواده‌ها هستند که کودکانشان مشغول به کار در شهر بوده و آنها خانه‌ای که یک میلیون تومان بیشتر اجاره نمی‌شود چهار تا پنج میلیون تومان اجاره می‌دهند و در آن خانه ۱۰ تا ۱۵ نفر زندگی می‌کنند و چون همه آنها مشغول به کار هستند تأمین این مبلغ برایشان چندان مشکل نیست.

شهسوار از مسئولان خواست تا نظارتی بر روی بنگاه‌های معاملاتی کنند و جلوی آنهایی که بدون داشتن مدارک هویتی خانه اجاره می‌دهند، بگیرند.

ما هم قبول داریم که کودکان کار حضورشان در ساعات پر ترافیک مناسب نیست و پیشنهاد بعدی آن است  که همچون پاکبانان با لباسی خاص و در ساعاتی معین نسبت به جمع‌آوری ضایعات اقدام کنند.

زباله، کودکان زباله‌گرد و خریداران زباله
پریش عضو شورا با اعلام اینکه با سه ضلع زباله، کودکان زباله‌گرد و خریداران زباله روبرو هستیم گفت: شهرداری به دنبال آن است تا طرح تفکیک زباله از مبدأ را اجرا کند و به احتمال زیاد از 5-6 ماه آینده اجرایی خواهد شد.

تفکیک زباله
شاهسونی عضو شورا با بیان اینکه جمع‌آوری زباله به صورت تفکیک شده باید در شهر انجام شود گفت: خرید و فروش ضایعات به راحتی انجام می‌شود و باید بررسی گردد کسانی که اقدام به جمع‌آوری ضایعات می‌کنند پروانه کسب دارند یا خیر؟ و اگر اینگونه نیست با متخلفان برخورد شود.

طلای کثیف
افسر دیگر عضو شورا گفت: ما داریم درباره طلای کثیف صحبت می‌کنیم و بی‌تردید کسی که درآمد بالایی دارد دست از این کار نخواهد کشید. بهتر است کارگروهی تشکیل شود و زیر نظر دادستان مسائل را پیگیری کنند.

کودکان کار و مدسه
مدیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مشکلی برای ادامه تحصیل این دانش‌آموزان ندارند درخواست کرد تا اطلاعات جمع‌آوری شده توسط بهزیستی در اختیار آنها قرار گیرد تا نسبت به بازگرداندن دانش‌آموزان به مدرسه اقدام شود البته ولی‌زاده عنوان نمود که چون نی‌ریز شهر ممنوعه است اجازه تحصیل برای دانش‌آموزان مشکوک التابعه و فاقد هویت را ندارد.

وی همچنین با بیان اینکه در چارچوب قانون فرمانداری می‌تواند افراد بی هویت را شناسایی و کارت حمایت تحصیلی برایشان صادر کند گفت: متأسفانه از سال ۱۳۹۷ تا به امروز کارتی صادر نشده است.

شیخعلی از نیروی انتظامی نیز بر راه‌اندازی کارگروه و مشخص شدن وظایف هر کدام از ادارات تأکید کرد.

50 خانواده کودک کار در نی‌ریز
اسفندیاری رئیس بهزیستی شهرستان نی‌ریز با بیان اینکه در اواخر شهریورماه پایش این خانوار‌ها انجام شد و تعداد ۵۰ خانوار شناسایی شده‌اند گفت: از این تعداد تنها ۱۷ خانوار دارای هویت بودند و مابقی هویتشان نامعلوم بود.

ضایعاتی‌های بی‌پروانه
رئیس اداره صمت با بیان اینکه فعالیت مشاورین املاک رصد می‌شود گفت: نشانی این ۵۰ خانه‌ای که واگذار شده را به ما بدهید تا در گشت‌های مشترک بررسی شود و اگر دیدیم خلافی رخ داده از طریق دادستانی درخواست پلمب خواهیم داد.

قدم‌زن همچنین در ارتباط با مراکز خرید و فروش ضایعات گفت: اکثر آنها در منازل مسکونی مشغول به فعالیت هستند و حتی خودشان در آنجا زندگی می‌کنند و هیچ کدام از آنها پروانه ندارند.

وی با بیان اینکه 2 شرکت مجوز بازیافت از اداره صمت گرفته‌اند گفت: می‌توان با استفاده از همین دو شرکت نسبت به جمع آوری زباله‌ها اقدام نمود.

کارت شناسایی برای خانواده‌های کودکان کار
درویش‌زاده مدیر کمیته امداد امام خمینی با تأکید بر راه‌اندازی کارگروه گفت: شاید لازم باشد برای این خانواده‌ها یک کارت شناسایی صادر شود تا بتوانیم به راحتی آنها را رصد کنیم. 

بازماندگان طرح فاضلاب شهری
نوبختی از اداره تبلیغات اسلامی این افراد را به جا مانده از طرح فاضلاب عنوان کرد و گفت: در پروژه فاضلاب تعداد بسیار زیادی به این شهر آمدند و در نی‌ریز ماندنی شدند.

رجبی به نمایندگی از شهرداری نی‌ریز تفکیک از مبدأ و تفکیک پسماندها را از جمله برنامه‌های پیش روی شهرداری خواند.

قطبی عضو شورای شهر و رئیس شورای شهرستان با بیان اینکه به کار گماشتن کودکان ممنوع است به بیان ماده واحده‌های قانونی در این رابطه پرداخت؛ هرچند دادستان شهرستان نی‌ریز با بیان اینکه ممنوعیت به کارگیری قانون کار در زمانی است که کارفرما و کارگر مشخص باشد گفت: اینها در واقع توسط پدر و مادرشان به کار گرفته می‌شوند و این قانون برای آنها صدق نمی کند.

پلمب مراکز جمع‌آوری فاقد پروانه
شهسوار در پایان و در جمع بندی خود گفت: آن چیزی که برای کودکان کار دارای ارزش است بطری و کارتن می‌باشد و کاری به زباله‌های خانگی ندارند.

اگر این ضایعاتی‌ها فاقد پروانه باشند دستور پلمب همه آنها را خواهم داد که در صورت اجرا شدنش خود به خود معضل کودکان کار حل خواهد شد.


نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها