تعداد بازدید: ۲۳۲
کد خبر: ۱۱۸۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۴ - 2022 15 January
دوازدهمین بسیج ملی تغذیه با شعار «تغذیه، واکسیناسیون و کرونا» از ۱۵ تا ۳۰ دی ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.
به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان نی‌ریز، کارشناس بهبود تغذیه این شبکه در راستای دوازدهمین بسیج ملی تغذیه کشور گفت: «این برنامه که هرساله با هدف فرهنگسازی و اصلاح الگوی تغذیه جامعه و کاهش شیوع عوامل خطر تغذیه‌ای بیماریهای غیر واگیر در سطح کشور برگزار می‌شود، امسال با موضوع تغذیه و واکسیناسیون کرونا است تا با داشتن تغذیه مناسب و به دنبال آن بدنی سالم،  سپری قوی در برای ابتلا به بیماری و افزایش سطح ایمنی داشته باشیم.»

بهنوش سبحانی با توجه به نقش تغذیه در حفظ سلامت و افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن، رعایت نکات کلیدی زیر را در زمان تزریق واکسن ضروری دانست: 
۱- هنگام واکسیناسیون نباید ناشتا باشید. لازم است صبحانه یا میان وعده ساده‌ای میل کنید.

۲- قبل و بعد از واکسن، آب و مایعات فراوان بنوشید؛ چون کم آبی بدن موجب اختلال در سیستم ایمنی و عدم پاسخ مناسب بدن به واکسن می‌شود.

۳- قبل و پس از واکسیناسیون، مصرف روزانه مقادیر کافی از انواع سبزیها و میوه‌ها، شیر و لبنیات کم‌چرب، تخم‌مرغ، حبوبات، گوشتها و نان و غلات سبوس‌دار، به سیستم ایمنی بدن و پاسخ مناسب به واکسن کمک می‌کنند.

۴- مصرف حداقل ۵ وعده در روز، ۳ وعده از انواع سبزیها و ۲  عدد متوسط از انواع میوه‌ها در میان وعده‌ها برای تقویت سیستم ایمنی و پاسخ مناسب بدن به واکسن لازم است.

۵- مکمل ویتامین دی 50 هزار واحدی را بر اساس دستورالعملهای وزارت بهداشت، ماهانه یک عدد برای تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف کنید.

۶- مادران باردار باید روزانه یک عدد مکمل هزار واحدی ویتامین دی را که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، مصرف کنند.

۷- مصرف فست‌فودها، غذاهای چرب، شیرین، پرنمک و تنقلات شور، موجب تضعیف سیستم ایمنی شده و زمینه را برای ابتلا به بیماریها از جمله کرونا فراهم می‌کند. باید از مصرف بی‌رویه آنها خودداری شود.

۸- از مصرف روغنهای نباتی جامد و نیمه جامد، روغنها و چربیهای حیوانی، به دلیل تحریک سیستم ایمنی بدن خودداری شود.

۹- تغذیه صحیح با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه، به تأثیر بهتر واکسن در بدن کمک می‌کند.

۱۰- با پیروی از یک برنامه غذایی متعادل و متنوع، نیازی به مصرف مکملهای ویتامینی هنگام واکسیناسیون نیست.
نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها