تعداد بازدید: ۲۵۰
کد خبر: ۱۱۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹ - 2022 08 January
دهانشویه‌ها محصولاتی هستند که برای پاکسازی تنفس و تمیز کردن مناطقی که مسواک به آنها دسترسی چندانی ندارد، به کار می‌روند.
دکتر کریس کامر، جراح دندانپزشک در این خصوص می‌گوید: با وجود آن که دهانشویه‌ها عمکلرد مطلوبی دارند و سالیان سال است که تولید می‌شوند، شستشوی دهان با آب نمک به طور کلی ارزانتر است و می‌تواند به همان اندازه در بهبود سلامت و بهداشت دهان و دندان مؤثر باشد.

کامر ادامه می‌دهد: «شستشو با آب نمک بسیاری از باکتریها را به وسیله فرآیند اسمز از بین می‌برد، که مکانیسمی وابسته به خروج آب است. این ترکیب همچنین یک محافظ آنتی‌باکتریال عالی محسوب می‌شود و می‌تواند محیط دهان را از ریسک عفونت در امان نگاه دارد.

علاوه بر خاصیت ضد‌عفونی کنندگی، شستشو با آب نمک می‌تواند بر درمان سایر مشکلات دهانی، از آفت دهان گرفته تا آلرژی و دندان درد نیز مؤثر واقع شود. علاوه بر این، اثرات مثبتی بر سلامت تنفس هم دیده شده است که چنین محلولی را به یک کاندید درمانی مناسب برای فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا تبدیل می‌کند.

مزایا، روش ساخت و موارد دیگری که در ادامه اشاره می‌شود، با استناد به مطالعات منتشر شده توسط مجله علمی با دسترسی آزاد پلاس وان جمع‌آوری شده‌اند:

ایمنی بیشتر برای سلامت دهان، دندان و لثه
به گفته بنیاد سرطان دهان، محتوای بالای الکل در برخی از دهانشویه‌ها منجر به تحریک دهان بویژه لثه‌ها می‌شود. شستشو با آب نمک نه تنها جایگزین ایمن‌تری به شمار می‌رود، بلکه در عین حال می‌تواند باکتریها را از بین ببرد و دهان شما را تمیز نگه دارد.

البته شستشوی آب شور علاوه بر توقف رشد باکتریها، فواید دیگری نیز به همراه دارد. این مزایا شامل کاهش میزان پلاکهای دندانی و سرعت بهبودی به دنبال اعمال دندانپزشکی مختلف هستند.

کمک به مهار رشد باکتریها در محیط دهان
اما شستشوی آب نمک چگونه می‌‌تواند باعث توقف رشد باکتریها در دهان شود؟ دکتر مارک لازار دندانپزشک توضیح می‌دهد: با غرغره آب نمک به صورت روزانه، محیط اسیدی مورد نیاز باکتریها برای رشد و تکامل، به تدریج کاهش یافته و به مرگ نهایی آنها منجر می‌شود.
لازار اضافه می‌کند: «شوینده‌های آب نمک با افزایش تعادل PH در فضای داخل دهان وارد عمل می‌شوند و محیط قلیایی‌تری ایجاد می‌کنند که در آن باکتریها قادر به رشد و تکثیر نیستند.» باکتریهای مضر، زندگی در محیط اسیدی را ترجیح می‌دهند. از این رو با خنثی سازی آن، التهاب دهان نیز کمتر شده و سالمتر به نظر می‌رسد.

حفظ سلامت تنفسی و حذف بوی بد دهان
یک بررسی تحقیقاتی در سال 2019 نشان داد که غرغره آب شور (و همچنین شستشوی بینی) به احتمال زیاد سبب ایجاد محافظت نسبی در برابر سرماخوردگی می‌شود. از طرفی دیگر با محدود‌سازی رشد باکتریها، مشکل بوی بدن دهان که ناشی از فعالیت میکروارگانیسمها به خصوص در دوره‌های گرسنگی است، برطرف خواهد شد.
بر اساس پژوهشی کوچک در سال 2020، غرغره آب شور می‌تواند در کاهش عفونتهای دستگاه تنفسی فوقانی به طور متوسط تا دو و نیم روز مؤثر باشد. همچنین محققان این مطالعه اشاره کرده‌اند که شستشوی دهان با آب نمک می‌تواند به عنوان یک مداخله ایمن و مؤثر در بیماران کووید مثبت مورد استفاده قرار بگیرد.

علاوه بر موارد عنوان شده، غرغره آب نمک برای مقاصد زیر نیز مفید خواهد بود:
- بهبودی پس از کشیدن دندان
- پیوره یا پریودنتیت (عفونتی است در ناحیه لثه‌ها و سایر نسوج نگهدارنده دندان که سبب خونریزی پای دندانها و بوی بد دهان می‌شود)
- درد دندان و عفونت لثه
- آفت دهان و آلرژی

نحوه تهیه محلول شستشوی آب نمک
 برای تهیه اصولی محلول تنها کافی است این سه مرحله را دنبال کنید:
- از آب گرم استفاده کنید؛ زیرا گرما بیشتر از آب سرد تسکین دهنده درد در ناحيه دهان و گلو است. آب گرم همچنین به حل شدن بهتر نمک کمک می‌کند.

- از هر نوع نمکی که در دسترس دارید استفاده کنید. بیشتر دستورالعملهای شستشو با آب نمک نیاز به یک لیوان(0.2 لیتر) آب گرم و 1 قاشق چای‌خوری نمک دارند. با این حال اگر دهان شما حساس است و احتمال تحریک بافتی با دوز بالای آب نمک را می‌دهید، مقدار نمک را به نصف قاشق چای‌خوری برای 1 تا 2 روز اول کاهش دهید.

- به آب جوش آمده نمک اضافه کنید و ترکیب ایجاد شده را هم بزنید تا یکنواخت شود. پیش از مصرف اجازه دهید تا دمای آب مقداری متعادل شود و پس از پایان شستشو نیز محلول باقیمانده را دور بریزید تا از هرگونه آلودگی جلوگیری شود.

عوارض جانبی و احتیاط مصرف
استفاده بیش از حد از شوینده‌های حاوی نمک می‌تواند سبب تحریک هرچه بیشتر لثه‌ها شود و به همین علت بیمار را با خونریزی دهانی روبرو کند.

با این حال گفته شد که دوز معمول محلولهای آب  نمک چه به منظور غرغره و چه برای بلعیدن بی‌خطر هستند. در مجموع توصیه می‌شود که پس از اتمام شستشو، محلول را از دهان خارج کنید.

پزشکان معمولاً نسبت به انجام شستشوی متوالی در روز و قورت دادن بیش از حد آب نمک هشدار می‌دهند. این عمل ضمن تحریک بافت حفره دهان و لثه‌ها، بدن را دهیدراته می‌کند.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها