تعداد بازدید: ۵۰۴
کد خبر: ۱۱۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۷ - 2022 01 January
استاندار و مجمع نمایندگان پاسخ دهند
محمد جلالی، نی‌ریزان فارس
این روزها فصل بودجه‌بندی و بالطبع چانه‌زنی است. دولت بودجه را تقدیم مجلس کرده است و این نمایندگان هستند که با زیر و رو کردن اعتبارات، سهم استانهای خود را بالا و پایین می‌کنند.

استان فارس در سال1401 بودجه 10.7 هزار میلیارد تومانی دریافت خواهد کرد و زمانی که با بودجه امسال مقایسه می‌کنیم در کمال تعجب شاهد کاهش 53 درصدی هستیم. بودجه امسال فارس 22.8 هزار میلیارد تومان و بودجه سال 1399،  13.5 هزار میلیارد تومان بود.

در بودجه 1401 استان‌های تهران، اصفهان، خوزستان، کرمان، خراسان رضوی دارای بیشترین منابع عمومی هستند.

یکی از علل ماجرا آنگونه که رسانه‌ای شده آن است که فارس به عنوان استانی برخوردار محسوب شده است که با این دید بسیاری از اعتبارات ملی از دست خواهد رفت.

اینکه ملاک برخورداری فارس چه بوده مشخص نیست اما نمی‌توان به سادگی از آن عبور کرد و نیاز است تا نمایندگان این استان چانه‌زنی‌های خود را افزایش دهند.

البته روزنامه ایران در توجیه این بودجه نوشته است:
بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، سالانه تحقق رشد 8 درصدی در اقتصاد پیش‌بینی شد اما در طول سال‌های برنامه، میانگین رشد اقتصادی کشور منفی بود و کیک اقتصاد کوچکتر از سال 90 با احتساب قیمت‌ ثابت شد. در لایحه بودجه ۱۴۰۱ رشد اقتصادی هشت ‌درصدی هدف‌گذاری شده است. برای تحقق رشد هشت درصدی طرح‌های ملی و استانی دیده شده، اساس این طرح‌ها هم سند آمایش سرزمین است. با مبنا قرار گرفتن این سند دو هدف تمرکززدایی و پیشرفت متوازن محقق خواهد شد.

برای تحقق طرح‌های استانی صندوق پیشرفت و عدالت [همان صندوق کارآفرینی امید] در بودجه دیده شده و از محل منابع دولت ۱۷۵ هزار میلیارد تومان به این صندوق تزریق خواهد شد. البته علاوه بر این، منابعی از فروش دارایی‌های هر استان و بخشی از درآمدهای مالیاتی استان و دیگر درآمدها به این صندوق‌ها اضافه خواهد شد. به عبارت دیگر هر استانی در فروش اموال و کسب مالیات توفیق بیشتری داشته باشد این منابع در همان استان در جهت تحقق طرح‌های رشد اقتصادی صرف می‌شود.

اما یک نکته:
استان فارس با 122600 کیلومتر مربع وسعت و با 4596000 نفر جمعیت، 18 نمایند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه (هر 255 هزار نفر یک نمایند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه) د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و پس از استان تهران با ۳۵ نمایند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه، استان اصفهان و آذربایجان شرقی با ۱۹ نمایند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه، به همراه خراسان رضوی و خوزستان با ۱۸ نمایند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه یکی از استان‌هایی است که بیشترین تعد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمایند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه را د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر مجلس د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و این بودجه برای فارس قابل قبول نیست.

هر چند وقتی مشخص می‌شود د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر ۱۳ کمیسیون تخصصی مجلس یازدهم شورای اسلامی ‌‌‌‌‌‌‌‌تنها یک نفر یعنی محمد‌‌ رضا رضایی‌ کوچی از حوزه انتخابیه جهرم رئیس کمیسیون عمران است و 2 نمایند‌‌ه به نام‌‌های ابراهیم عزیزی از حوزه انتخابیه شیراز (کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی) و محمد‌‌ جواد‌‌ عسکری از حوزه انتخابیه د‌‌اراب (کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی) نائب رئیس هستند‌‌ و مابقی نمایند‌‌گان فارس جایگاه پایین‌تری را به خود‌‌ اختصاص د‌‌اد‌‌ه‌اند، باید افت در بودجه فارس و چنین روزهایی را پیش‌بینی می‌کردیم.

امید می‌رود منتخبان فارس در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1401 مجلس کاری کنند تا بودجه فارس افزایش یابد به ویژه اینکه علاوه بر کاهش ریالی، تورم بالا نیز اثربخشی بودجه در نظر گرفته شده فعلی را کاهش می‌دهد.

در همین رابطه طهماسبی نماینده مردم نی‌ریز، استهبان و بختگان معتقد است بودجه چندان کاهشی نسبت به سال گذشته نداشته است بلکه برخی از شاخ‌ها تغییر کرده است و بناست با محوریت صندوق پیشرفت و عدالت و درآمدهای مالیاتی بودجه تأمین گردد.

فرهاد طهماسبی همچنین معتقد است میانگین شاخص رشد کشور 5.7 می‌باشد که این شاخص برای فارس 5.2 اعلام شده که با کمک مجمع نمایندگان  بودجه را در مجلس اصلاح خواهیم کرد.

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها