تعداد بازدید: ۱۱۹۱
کد خبر: ۱۱۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸ - 2021 31 October
نقدنوشت
محمد جلالی، نی‌ریزان فارس
چندی پیش «امیرحسین مقصودلو» یا همان «تتلو» در ترکیه کنسرت خود را برگزار نمود و باز هم حاشیه آفرید...

خواننده پاپ طرد شده ایرانی این‌بار هم مثل همیشه ناگفته‌هایی داشت که باید بر روی آن تأمل نمود.

برخی‌ها او را تمام شده می‌دانند با آن ساختارشکنی‌هایش، با الفاظ رکیک و حرکات خارج از نزاکت! اما سؤال اینجاست با همه این رفتارهای بد چرا این‌گونه کنسرتهای تتلو به حد انفجار می‌رسد؟
هواداران تتلو برای حضور در کنسرت جدید او در استانبول نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان خرج کرده‌اند! (هزینه بلیت، تور استانبول و...)

اما چه شد که 6 هزار نفر برای کنسرت تتلو رفتند؟ (60 درصد از این جمعیت از ایران به این کنسرت رفته‌اند!) و هر نفر برای بلیت کنسرت منهای مابقی مخارج 150 دلار معادل 4 میلیون تومان پرداخت کرده است؟ 

مخاطبان این خواننده ایرانی چه کسانی هستند و چرا از عملکرد تتلو شادمان می‌شوند و چگونه هزینه‌هایی میلیونی می‌کنند و حتی با زد و خورد و فشار درِ سالن را می‌شکنند تا به این کنسرت برسند!

اینها همه یک نکته را تداعی می‌کند و آن اینکه تتلو را نمی‌شود سفید یا سیاه دید. شخصیتی خاکستری با انبوهی از ایرادات، اما باید قبول کنیم که نسلی آن را دنبال می‌کند!

برای اینکه بتوانیم این نسل را از توهین و رفتارهای ساختارشکنانه دور کنیم چه باید کرد؟ بی‌شک هیچ پدر و مادری راضی نمی‌شود تا فرزندش را به کنسرتی بفرستد که در آن پرده‌دری عادی است و بیرون آوردن لباس یک ترفند! ترانه‌ها معنا و مفهوم ندارد و فحاشی در آن جای گرفته...

اما چند نکته در این باب:

نخست تهیه خوراک مناسب و جوان‌پسند بدون استفاده از قالبهای هنجارشکنانه. باید مسئولان فرهنگی نگرش خود را تغییر دهند و در کارگروه‌ها از جوانان و علاقه‌مندان به این خوانندگان دعوت شود تا بیایند و بگویند که نیازشان چیست و چه می‌خواهند از موسیقی این چنینی؟

بی‌شک افراد ۴۰ سال به بالا دیگر نمی‌‌توانند برای جوانان این نسل، خط راه مشخص کنند و بگویند که آهنگ‌های کلاسیک گوش کنند و موسیقی‌های پاپ پر هیجان را کنار بگذارند.

این پدیده ابداع تتلو نیست بلکه بسیاری از خوانندگان پاپ در دیگر کشورها وقتی نیاز نوجوانان و جوانان را دیدند و خود را با آن سازگار کردند با استقبال روبه‌رو شدند! به عنوان نمونه گروه موسیقی مشهور کره‌‌ای BTS که حالا شهرت جهانی یافته‌اند.

دومین نکته در رابطه با استقبال اخیر از این کنسرت فعال نشدن کنسرت‌ها در کشور است. کمتر از یک ماه دیگر ۷۵ درصد جمعیت ایران واکسینه می‌شوند و این می‌تواند آغازی بر پایان یک پاندمی باشد. در این روزها افسردگی ناشی از کرونا و خانه نشینی به شدت گسترش پیدا کرده و باید در اولین گام برنامه‌های این چنینی را فعال کنیم؛ کنسرت‌هایی شاد و پذیرایی از همه اقشار با تمام سلایق...

سومین نکته واکاوی و رفتارشناسی تتلوست. باید دید او چه ترفندی را در دست گرفته که ضد ارزشها در میان طرفداران او  ارزش می‌شوند.

رفتارهای عجیب او قابل درک نیست و حتی اینستاگرام نتوانست او را تحمل کند و نهایتاً پیج 4 میلیونی‌اش را برای همیشه بست.

در این رابطه سیاسیون هم حتی ویژگی او را درک کرده بودند و می‌خواستند از پتانسیل او استفاده کنند و حتی در انتخابات نیز از او بهره گرفتند هر چند در نهایت نه تتلو آنها را تحمل کرد و نه آنها توانستند او را به راه راست هدایت کنند!

و اینگونه مقصودلو واقعیتی ناشناخته در دنیای امروزی شد...

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها